جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان به تازگی مطرح کرده است که افغانستان تقریبا فراموش شده است و هیچ شکی در این مسئله وجود ندارد.

او گفت: این مساله در نشست دوحه 3 در ماه ژوئن برجسته شد.

به گفته او کمک‌های بشردوستانه در حد مطلوب نیست. به‌گونه‌ای که در سال گذشته فقط یک سوم تعهدات انجام شد.

درانی مطرح کرد که پس از جنگ اوکراین و نسل کشی فلسطینیان اولویت های بازیگران خارجی تغییر کرده است. در واقع افغانستان دیگر اولویت نیست.

او همچنین هشدار داد که افغانستان می‌تواند به شرایط قبل از 11 سپتامبر بازگردد و یک 11 سپتامبر دیگر به وجود بیاورد.

نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان با بیان این مسئله که 97 درصد جمعیت کنونی افغانستان زیرخط فقر زندگی می‌کنند گفت که از این تعداد 52 درصد جمعیت به کمک‌های بشردوستانه بین المللی نیازمند هستند.

او در همین رابطه افزود که اگر وضعیت اقتصادی به بدتر شدن ادامه دهد، من فکر می کنم که نگرانی ما این باید باشد که مردم افغانستان شروع به ترک کردن این کشور می کنند و به سمت پاکستان حرکت می‌کنند. این چیزی است که ما باید روی آن حساس باشیم و جامعه جهانی باید مسئولیت‌های خود را بداند.

نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان همچنین هشدار داد که حضور گروه‌های تروریستی مختلف از جمله داعش خراسان چالش بزرگی برای منطقه و فراتر از آن است. داعش در افغانستان افزایش یافته است و این باید یک نگرانی برای همه در منطقه و فراتر از آن به دلیل اقدامات آنها در ایران، مسکو و پاکستان باشد.

پیشنهاد:   تورخم باز شد

او افزود که اگر چنین چیزی می‌تواند در اینجا اتفاق بیفتد، ممکن است در جای دیگری نیز اتفاق بیفتد. بنابراین همه باید نگران باشند.

او همچنین در مورد ارزیابی حکومت سه ساله طالبان گفت که فراموش نکنیم که آنها با چالش‌های عظیمی روبرو هستند. نخست آنکه توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشدند. زمانی که به قدرت رسیدند خزانه آنها خالی بود و سوم آنکه آنها انتظار فروپاشی دولت اشرف غنی را نداشتند.

وی در ادامه افزود که در مجموع، اگر در طول 3 سال گذشته به آن نگاه کنید، فکر می‌کنم که وضعیت امنیتی در افغانستان بهبود یافته است، فساد کمتری وجود دارد که در سطح بین المللی به آن اذعان شده است.

درانی در بخش دیگری از اظهارات تازه خود گفت رژیم طالبان علیرغم وعده‌های قبلی، تحصیل دختران را ممنوع کرد، چیزی که به شدت بر شانس آنها برای کسب مشروعیت بین‌المللی تأثیر گذاشت.

درانی گفت که اقدامات طالبان ممکن است با شرایط خودشان همخوانی داشته باشد، اما نمی توان آن را اسلامی خواند.

وی گفت: «طالبان افغانستان نیز قوانین و مقررات خاصی را اجرا کرده اند که در واقع ممکن است با شرایط افغانستان مطابقت داشته باشد، اما مطمئناً با اصول اسلامی که آنها ادعا می کنند آنها را اجرا کرده‌اند، نمی‌گنجد.»

روابط بین پاکستان و افغانستان در حکومت طالبان  از بد به بدتر تغییر یافته است. زیرا آنها از مانع شدن تهدید تحریک طالبان پاکستان خودداری می کنند.

درانی همچنین افزود که برای مقابله تحریک طالبان پاکستانی با افغانستان از طریق دیپلماسی پیش می‌رود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33035

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *