شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
آب هیرمند به سیستان رسیده، مشکلات حل می‌شود

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان در دیدار با حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و‌ سفیر ایران در کابل تاکید کرد که در نتیجه بارندگی‌های اخیر آب هیرمند به سیستان رسیده و این امر باعث حل مشکلات خواهد شد.

به گزارش ایراف، در خبرنامه ای که دفتر معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در صفحه ایکس خود منتشر کرده آمده است در این دیدار که عبداللطیف منصور سرپرست وزارت  آب و‌ انرژی، مولوی عطاء الله عمری سرپرست وزارت کشاورزی و دامداری، ملا خیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ و مولوی فضل محمد حقانی سفیر افغانستان در تهران نیز حضور داشتند، بر روی تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی و همکاری های دوجانبه در زمینه های گوناگون صحبت شد.

ملا برادر ضمن توصیف مثبت روابط ایران و افغانستان گفت که هر دو‌ کشور باید برای گسترش و توسعه روابط همکاری کنند.

 او‌ همچنین با اشاره به این مسئله که امسال سطح بارندگی بالا بوده گفت که پس از چند سال خشکسالی آب هلمند به نیمروز و  استان سیستان و بلوچستان در ایران رسیده که منجر  خواهد شد مشکلات دوطرف حل شود.

معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت سرپرست در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تسهیلات بیشتر در مسیر حمل و‌نقل تولیدات و محصولات افغانستان به کشورهای اروپایی از طریق ایران شد و تاکید کرد که این مسئله گامی کلیدی برای حمل و نقل و تجارت دو‌کشور خواهد بود.

ملا برادر در همین رابطه نیز مطرح کرده پس از سفر او به ایران کمیته های فنی دو‌طرف ضمن همکاری با یکدیگر به دستاوردهای خوبی رسیده اند.

آقای کاظمی قمی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از رسیدن آب هلمند به سیستان مطرح کرد که کشورش آماده همکاری با افغانستان در زمینه های مختلف مانند مشکلات بانکی بازرگانان، افزایش سطح تجارت و حمل و نقل است.

برادر همچنین به مشکلات مهاجرین در ایران اشاره و خواستار ایجاد هماهنگی در این مورد شد.

گفتنی است که حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان پیش از این نیز دیدارهایی با امیرخان متقی و گلبدین حکمتیار داشته است.

در این رابطه مطالعه ابراز امیدواری« کاظمی قمی» نسبت به تداوم جریان آب هیرمند به سیستان پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=15722

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها