قانون اساسی متضمن ثبات و مدیریت بحران در جمهوری اسلامی-ایراف

به گزارش ایراف؛ در پی حادثه غیرمنتظره سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور، جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراهشان که منجر به شهادت آنها شد، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور براساس اصل 131 قانون اساسی سریعاً اداره کشور را برعهده گرفت.

در همین رابطه رهبر جمهوری اسلامی نیز در بیاینه تسلیت خود فرمان اداره کشور را به وسیله معاون اول رئیس جمهوری صادر کردند.

چنانچه در این بیانیه آمده است که «جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ مجریه قرار می‌گیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود».

تداوم روند اداره کشور بدون ایجاد خللی پس از اعلام شهادت رئیس جمهور ایران نشان از آن دارد که مکانیزم‌های مدیریتی مانند قانون اساسی با ظرفیت خود توانایی اداره کشور را در سخت‌ترین بحران‌ها نیز دارد. به طوری که کمتر  از یک روز رییس دولت، سرپرست امام جمعه و استاندار انتخاب شدند.

در همین رابطه، دقت قانون اساسی ایران در مواجهه با بحران‌های غیرمنتظره را می‌توان در اصل 131 قانون اساسی دید.

به‌طوری که طبق اصل 131 قانون اساسی در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور جدید و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

همچنین در این اصل آمده است که در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد، مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.

باید گفت که تاکید بر مدیریت و جلوگیری از اخلال روند اداره کشور در برهه حساس کنونی از سوی نهادهای مختلف طی چند روز گذشته برجسته بوده است.

به طوری که سخنگوی شورای نگهبان، هادی طحان نظیف نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود پیرامون نحوه مدیریتی کشور در ضمن تاکید بر این امر که همه چیز براساس قانون پیگیری خواهد شد و هیچ خللی به لحاظ ترتیبات قانونی در کشور وجود ندارد، با استناد به گفته های مقام رهبری افزود که همه امور برای چنین وضعیتی در قانون پیش بینی شده و امور مردم و کشور با خلل مواجه نخواهد شد.

او همچنین افزود که از حیث اداره کشور هیچ نگرانی و خللی وجود ندارد و کار طبق موازین قانونی پیگیری می‌شود.

تاکید در اداره کشور بدون ایجاد خللی در روند در بیانیه هیئت دولت  نیز مشهود بود. به طوری که در این بیانه آمده «با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار کوچکترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد».

همچنین روز گذشته، ششمین دور مجلس خبرگان رهبری نیز آغاز به کار کرد که در نتیجه آن موحدی کرمانی با 55 رأی رئیس مجلس خبرگان شد.

این را می‌توان در تعیین روز انتخابات ریاست جمهوری در جلسه هماهنگی سران قوا که دیروز برگزار شد، نیز دید. به طوری که در نتیجه این جلسه هشتم تیرماه به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم تعیین شد.

طبق تقویم تصویب شده انتخابات ثبت‌نام نامزدها در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام می‌شود و زمان تبلیغات انتخاباتی نیز از روز ۲۳ خرداد لغایت صبح هفتم تیرماه خواهد بود.

اما نحوه مدیریتی کشور و اطمینان از این امر که علی رغم جای خالی جایگاه ریاست جمهوری، کشور توانایی مدیریت دارد را نیز می توان در پیام های تسلیت کشورها و مقامات مختلف نیز دید.

به طوری که شورای علمای شیعه افغانستان در پیام تسلیت خود گفت که «اگرچه این حادثه بزرگ و تکان دهنده است اما ملت ایران نشان داده است که چنین حوادثی خللی به مدیریت و اعتبار کشور وارد نخواهد شد.»

به هر روی، باید گفت که با توجه به تعیین‌های زودهنگام جاهای خالی حکومتی در پی حادثه سقوط بالگرد با استناد به قانون اساسی نشان از آن دارد که ابزارهای اداره کشور با پیش بینی های خود مانع از وجود اختلال در روند اداره کشور در صورت وقوع بحران هستند.

پیشنهاد می شود:علیرغم بزرگی این حادثه، مدیریت ایران دچار اختلال نخواهد شد

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21075

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها