محاکمه افشاگر جنایت جنگی استرالیا در افغانستان- 5 سال زندان در انتظار افشاگر جنایات جنگی استرالیا در افغانستان- ایراف

دیوید مک براید، افشاگر جنایات جنگی استرالیا در افغانستان که به دلیل افشای اسناد محرمانه منتظر صدور حکم خود بود، به دلیل آنچه که دادگاه سرقت و افشای اسناد مربوط به جنگ خواند، به بیش از 5 سال زندان محکوم شد.

به گزارش ایراف،  دادگاه استرالیا «مک براید» وکیل سابق ارتش استرالیا را به علت آنکه افشای اسناد جنایت جنگی این کشور در افغانستان امنیت و دفاع استرالیا را به خطر می اندازد، محاکمه کرد.

براید در سال های 2014 و 2015 باتوجه به مدارکی که در اختیار داشت، دست به افشای جنایات جنگی استرالیا در افغانستان زد به طوری که این اسناد مبنای پرونده جنایت جنگی این کشور در افغانستان شد.

این وکیل سابق نظامی به همراه دو رسانه در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ علیه جنایات جنگی نیروهای استرالیایی در افغانستان افشاگری کرد که در پی آن پلیس به دفاتر ای بی سی نیوز در شهر سیدنی حمله کرد.

به گفته دادگاه این وکیل سابق نظامی مجموعاً 235 سند را از دادگاه پایتخت در بین سالهای 2014 تا 2015 جمع آوری کرده است که از این تعداد 207 مورد اسناد محرمانه بوده است که افشای چنین اسنادی  و نگهداری از آنها علاوه بر اینکه به نقش استرالیا در بین شرکای خارجی این کشور صدمه می زند، ممکن است به دست سازمان های اطلاعاتی خارجی بیفتد.

گفتنی است مک براید در حالی محاکمه می شود که خود او معتقد است که تصور نمی کرده این اقدام او جرم عنوان شود. از طرف دیگر، دیوید مک براید، قبل از این در دادگاه امنیت ملی به جرائمی مانند افشای اطلاعات محرمانه، دزدی اموال مشترک المنافع و نقض قانون دفاع اعتراف کرده بود.

پیشنهاد:   کریم خرم درباره آغاز جنگ نیابتی در افغانستان هشدار داد

باید افزود که هشت سال پس از آغاز تحقیقات استرالیا در مورد جنایت جنگی در افغانستان، یک افشاگر اولین کسی است که مجازات می شود.

دولت استرالیا از اعضای ناتو و بخشی از نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا است که در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند. حضور نظامی این دولت مانند کشورهای دیگر ازجمله انگلیس و امریکا در افغانستان همراه با جنایات جنگی بوده است.

چنانچه که در سال ۲۰۲۰، تحقیقات نظامی استرالیا موسوم به بریتون نشان داد که این کشور نزدیک به ۳۹ غیرنظامی که شامل کودکان و زندانیان می شده را بین سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۶ کشته اند.

پیش از این نیز رسانه های استرالیایی از برگزاری دادگاه علیه جنایات جنگی نیروهای نظامی این کشور در افغانستان خبر داده بودند. به طوری که بن رابرتز اسمیت، عضو سابق هنگ خدمات هوایی ویژه استرالیا به دلیل کشتن ۶ غیرنظامی در افغانستان خواستار تجدیدنظر در حکم دادگاه فدرال استرالیا علیه خود شد.

پیشنهاد می شود: افشای سندی جدید از جنایات جنگی نیروهای انگلیسی در افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=19532

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *