پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

حکومت سرپرست افغانستان به توافقنامه دوحه عمل نکرده‌ است

همزمان با چهارمین سالگرد امضای توافقنامه دوحه میان امریکا و طالبان، کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که طرف افغانستانی به تعهدات خود در این توافقنامه عمل نکرده است.

به گزارش ایراف، کرین ژان‌پیر در یک نشست خبری در واشنگتن گفته که «این توافق به طالبان قدرت داد، شرکای ما در دولت افغانستان را تضعیف کردند و متعهد شدیم که نیروهای خود را چند ماه پس از تحلیف رییس‌ جمهور بایدن خارج کنیم.»

او همچنین افزوده که حکومت سرپرست افغانستان به تعهدات خود در توافقنامه دوحه عمل نکرده‌ است.

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به عملی نشدن تعهد حکومت سرپرست افغانستان در خصوص مشارکت در گفتگوی معنادار بین‌الافغانی به منظور توافق روی سیستم سیاسی فراگیر در افغانستان گفته که آمریکا تلاش دارد، حکومت کنونی افغانستان را به تعهداتش پایبند نگهدارد.

گفتنی است که توافقنامه دوحه میان امریکا و طالبان در 29 فبروری 2020، در زمان ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ امضا شد.

این توافق، زمینه خروج امن نیروهای امریکایی را فراهم کرد.

در واکنشی دیگر، لیزا کورتس که از سیاست گذاران ارشد دولت ترامپ در زمان امضای توافقنامه دوحه در فوریه ۲۰۲۰ بود و در سیاست‌گذاری امریکا در قبال افغانستان نقش داشت، گفته: توافقنامه دوحه «خیلی به نفع طالبان بوده» و حتی از این گروه نخواسته که ارتباط خود با گروه‌های تروریستی را قطع کند.

به گفته وی، توافقنامه دوحه با طالبان از این گروه تنها خواسته که به تروریست‌ها اجازه ندهد علیه منافع آمریکا حمله کنند.

لیزا کورتس گفت: «در چهارمین سالگرد توافقنامه دوحه، من فکر می‌کنم زمان آن فرارسیده که آن را کنار بگذاریم و راه‌های جدیدی برای تعامل با حکومت سرپرست افغانستان بیابیم، تعامل مشروط که آنها را تحت فشار قرار دهد تا به حقوق زنان و دختران احترام بگذارند.»

پیشنهاد:   ادعای نشنال اینترست: خروج آمریکا از افغانستان موجب بی‌ثباتی جهان شد

این مقام سابق کاخ سفید تاکید کرد که توافقنامه دوحه منافع امنیتی امریکا را در افغانستان و منطقه تامین نکرده و تهدیدات تروریستی نیز در افغانستان تشدید شده است.

کورتس گفت که شاخه داعش خراسان به عنوان یک تهدید جهانی، و همچنین تحریک طالبان پاکستان و برخی گروه‌های تروریستی آسیای میانه در افغانستان در حال قوی‌تر شدن‌ هستند.

این مقام پیشین کاخ سفید گفت که پس از امضای توافقنامه دوحه، امریکا «امن‌تر نیست» و در وضعیت بهتری قرار ندارد.

پیشنهاد می شود: متقی: نشست دوحه «نتیجه خاصی» نداشت 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=7941

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *