لاهه خواستار اقدامات فوری برای توقف نسل‌کشی در غزه

دادگاه لاهه خواستار اقدامات فوری برای توقف نسل‌کشی در غزه شد. دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه روز جمعه حکم اولیه خود را درباره شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در خصوص نسل‌کشی ارتش رژیم در غزه صادر کرد و بدون درخواست آتش‌بس، خواستار اقدامات فوری برای جلوگیری از نسل‌کشی شد.

بنا بر گزارش ایراف، عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد، روز جمعه ۶ بهمن طی حکمی در راستای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی به اسرائیل دستور داد فوراً برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه اقدامات لازم را انجام دهد اما دستوری برای توقف اقدامات نظامی این رژیم در غزه صادر نکرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه در راستای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل اعلام کرد رژیم صهیونیستی بایستی «تمامی تدابیر» لازم را برای جلوگیری از انجام اقداماتی که مصداق نسل‌کشی محسوب می‌شوند را به کار ببندد.

آفریقای جنوبی ماه گذشته با تنظیم شکوائیه‌ای نزد دیوان بین‌المللی دادگستری که در لاهه مستقر است تل‌آویو را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم کرد.

قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت رژیم صهیونیستی بایستی هر کسی که مرتکب نسل‌کشی در غزه می‌شود را مجازات کند. دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم اسراییل در خصوص نسل‌کشی در غزه ذی‌صلاح است.

این دادگاه همچنین حق طرح دعوی از سوی آفریقای جنوبی را وارد دانست و اعلام کرد درخواست رژیم صهیونیستی برای رد این شکایت غیرقابل قبول است.

دادگاه لاهه علاوه بر این تصریح کرد اظهارات مقام‌های اسرائیلی برای انسان‌زدایی از مردم فلسطین را مد نظر قرار دارد و بر حق ملت فلسطین در نوار غزه برای محافظت شدن در برابر نسل‌کشی تاکید دارد.

دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین اعلام کرد رژیم صهیونیستی بایستی ظرف یک ماه اقداماتی را که برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام می‌دهد به این دادگاه گزارش دهد. قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: این حکم برای اسرائیل تعهدات بین‌المللی ایجاد می‌کند.

قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: این دادگاه مطلع است که عملیات نظامی اسرائیل باعث مرگ و زخمی شدن عده زیادی از فلسطینی‌ها، تخریب منازل و کوچ اجباری بخش عمده‌ای از جمعیت غزه شده است.

دادگاه لاهه رژیم صهیونیستی را ملزم کرده تدابیر بیشتری برای محافظت از فلسطینی‌ها به کار ببندد، اما دستوری برای پایان دادن به عملیات‌های نظامی در غزه صادر نکرد.

این حکم با استقبال گسترده بسیاری از کشورها و سازمان‌ها از جمله آفریقای جنوبی، فلسطین و حماس روبه‌رو شده؛ اما رژیم صهیونیستی به آن واکنش منفی نشان داده و بر ادامه کشتار تا «پیروزی مطلق» تأکید کرده است.

در ایران هم حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه موفقیت آفریقای‌ جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری در جریان طرح شکایت از رژیم صهیونیستی را به دولت و ملت آفریقای‌ جنوبی، نالدی پاندور، وزیر امور خارجه این کشور و نیز ملت فلسطین تبریک گفت.

وزیر خارجه اظهار داشت: بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ابتکار عمل دولت آفریقای جنوبی تصریح می‌کنم.

همچنین درباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه، هبت الله آخوندزاده گفت: مسلمانان در فلسطین نسل کشی می شوند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=2917

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *