تجهیز کشورهای آسیای مرکزی به پهپاد

کشورهای آسیای مرکزی در پی تجهیز خود به هواپیماهای بدون سرنشین هستند به طوری که در همین راستا به همکاری با کشورهای روسیه، ترکیه، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی روی آورده اند.

به گزارش ایراف، کشورهای آسیای مرکزی به دنبال تجهیز خود به هواپیماهای بدون سرنشین هستند. این درحالی است که هیچ یک از این کشورها تاکنون سابقه درگیری نظامی در این منطقه را نداشته اند.

در همین رابطه، مرکز مطالعات آسیای مرکزی گزارش داده است که رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان، کامچی بک تاشیف، اعلام کرد که این کشور هواپیماهای بدون سرنشین را از ترکیه، پهپادهای انفرادی از چین، آلمان و امارات خریده است. براساس گفته این مقام دولتی قرقیزستان، 1.3 میلیارد دلار برای تجهیز ارتش این کشور به سلاح های مدرن تا 2.5 سال هزینه شده است.

همچنین، ازبکستان نیز با پهپادهای عملیاتی ترکیه و چین مجهز شده است. از طرف دیگر، این کشور اعلام کرده است که برنامه تولید پهپاد شناسایی عمود برخاست و فرود لوچین را آغاز کرده است.

علاوه بر این دو کشور، تاجیکستان در جریان بخشی از همکاری خود با آمریکا چندین پهپاد از نوع پوما دریافت کرده است. این درحالی است که این کشور علاوه بر اینکه خرید بایراکتارهای ترکیه را در دستور کار خود دارند، در سال 2022 درخواست خرید پهپادهای ایرانی ابابیل-2 را مطرح کرده است.

ترکمنستان نیز خود را مجهز به پهپادهای بایراکتار ترکیه، پهپادهای توربوفن موشکی چین و پهپادهای کامیاز اسکای استرایکر اسرائیل و پهپادهای بوسل روسی کرده است.

گفتنی است که در میان کشورهای آسیای مرکزی تنها قزاقستان است که تاکنون تلاش می کند، تولید سیستم های جنگی الکترونیکی خود را ایجاد کند. این کشور، در سال 2021 پروازهای آزمایشی مجموعه پهپادهای شناسایی شالاگا را انجام داده بود.همچنین، در سال 2022 تفاهم نامه ای را با ترکیه در زمینه همکاری نظامی-فنی با شرکت هوا و فضا این کشور امضا کرد. از طرف دیگر، ارتش قزاقستان پهپادهای شناسایی و تهاجمی Wing Loong-l  چینی، Orlanov-10 روسی و Skylark-1LEX اسرائیلی را در زرادخانه خود دارد.

 

 

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=19561

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *