طرح سه میلیارد یورویی ایران برای انسداد مرزها

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دستور داده تا طی پنج سال آینده، سه میلیارد یورو به نیروهای مسلح تخصیص داده شود تا بتوانند مرزها را با فنس، دیوارکشی و سیستم‌های هوشمند ایمن کنند.

به گزارش ایراف، در حالی‌ که موج اخراج و بازگشت مهاجران غیرقانونی از ایران به افغانستان شدت گرفته است، مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور با بیان مطلب فوق اعلام کرد که برای افزایش امنیت کشور و جلوگیری از قاچاق انسان و سلاح، برنامه انسداد مرزها در دستور کار دارند.

میراحمدی افزود: «رئیس‌جمهور دستور دادند تا ۳ میلیارد یورو ظرف ۵ سال در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح قرار بگیرد و به‌سرعت فرآیند انسداد مرزها را آغاز کنند. ارتش فراجا و قرارگاه خاتم تقسیم کار کرده‌اند. یک اولویت‌بندی برای انسداد مرزها انجام شده و مسیرهایی که از طریق آن‌ها قاچاق انسان و قاچاق سلاح انجام می‌گیرند در اولویت بوده و بخشی از این اولویت‌، مرز افغانستان است.»

سال‌هاست که موضوع انسداد مرزها در دستور کار بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر قرار گرفته است. ترکیه و آمریکا از جمله این کشورها هستند. منتقدان اما نسبت به کارایی چنین شیوه‌هایی در جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجرین اظهار تردید می‌کنند.

به نظر این کارشناسان، مهاجران غیرقانونی بالاخره راه خود را برای ورود به کشورهای مقصد پیدا می‌کنند و بهترین راه برای جلوگیری از این مهاجرت‌ها، بهبود شرایط در کشورهای مبدأ است. با این نگاه مادامی که افغانستان در شرایط ناپایدار سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی قرار دارد، باید منتظر موج‌های مهاجرتی از این کشور بود.

از طرف دیگر موضوع انتقال غیرقانونی مهاجرین افغانستانی از مرزها توسط قاچاقچیان انسان، با همه ابعاد خود به یک موضوع مهم در مباحث قاچاق تبدیل شده که علاوه بر سابقه طولانی و دواندن ریشه‌های خود در میان اجتماعات مرزنشینان، به دلیل گستردگی و حجم زیاد تبادلات مالی، برخورد با آن ممکن است به این راحتی نباشد.

درباره ی انسداد نوار مرزی مشترک ایران و افغانستان با کمک مهندسان نیروی زمینی ارتش بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16207

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها