سازماندهی مهاجرین در ایران

به گزارش ایراف، روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود به بحث در مورد مهاجرین در ایران پرداخته است. در این یادداشت ضمن بیان این امر که مساله مهاجرین مربوط به امروز و فردا نیست، نوشته است که پرداختن به مساله مهاجرین گسترده است.

این یادداشت ضمن محکومیت فضای مهاجرستیز ایجاد شده در کشور، توصیه می کند که «سیاست‌های پذیرش مهاجران و بازگشت مهاجران غیرقانونی، باید با آرامش و تدبیر پیگیری شود.»

در این سرمقاله آمده است که ضمن ضرورت اتخاذ سیاست‌های انتظامی دقیق مانند دیوار در مرز شرقی باید به این مساله نیز توجه داشت که «چنین اقداماتی زمانی راهگشاست که باسیاست‌های داخلی درستی همراه باشد. مهاجرپذیری اساسا مسئله‌ای اجتماعی و اقتصادی است و چنین مسائلی راه‌حل‌های اجتماعی و اقتصادی دارند. ابعاد انتظامی هم تکمیل‌کننده خواهند بود.»

این یادداشت می افزاید که برای مدیریت بهتر این مساله پلیس و وزارت کشور در موضوع مهاجران نباید تنها بماند و حل ریشه‌ای چنین موضوعی، به زنجیره‌ای از تصمیمات درست اجتماعی، اقتصادی و نهایتا امنیتی نیاز دارد.

این سرمقاله با بیان این مساله که بیشترین ورود سرمایه از مهاجرین از دو همسایه غربی و شرقی است می افزاید که باید تلاش شود، ایران بهشت مهاجران قانونی شود.»

در بخش دیگری از این سرمقاله به تاثیر سیاست مهاجرپذیری بر تمدن ایران اسلامی پرداخته است. در این یادداشت آمده است« سیاست های مهاجرپذیری، جزئی از نقش تمدنی ایران اسلامی در منطقه غرب آسیاست. تصاویری که در حرم مطهر رضوی در مشهد یا حرم امام خمينی در تهران از کنار هم قرارگیری ساکنان ایران و افغانستان و کشورهای عربی به وجود آمده، علاوه بر منافع مادی برای ایران، دارای ابعاد معنوی و تمدنی نیز هست.

در نهایت به گفته این یادداشت مهاجران افغانستانی و عراقی، از دوران دفاع مقدس تا بزنگاه های محور مقاومت، نقش بزرگی ایفا کرده اند که باید همچنان تقویت شده و قدر دانسته شود. برخورد با مهاجران غیرقانونی هم باید بسیار با دقت و بدون ایجاد هرگونه فضاسازی یا بدبینی علیه عموم مهاجران صورت پذیرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38329

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *