دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان، روز چهارشنبه با کاردار سفارت چین در کابل دیدار کرد.

بائو ژو هوی؛ معاون سفیر چین در این دیدار گفت: چین و افغانستان مشترکات فرهنگی دارند و در طول تاریخ روابط خوبی داشته‌اند.

آقای بائو افزود: کشور چین می‌خواهد که روابط فرهنگی خود با افغانستان را به منظور رشد روابط دوجانبه افزایش دهد به همین سبب، هفته آینده یک هیأت فنی اداره باستان‌شناسی چین به افغانستان سفر خواهد کرد.

این هیأت با باستان‌شناسان افغانستان در نگهداری و استحکام آثار تاریخی مس عینک، موزه ملی و آثار تاریخی همکاری کرده و به پروژه مس عینک سرعت خواهد بخشید.

در همین حال، عتیق الله عزیزی؛ معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در این دیدار گفت: افغانستان از نگاه آثار و اماکن تاریخی یک کشور غنی بوده که در این بخش همکاری و کمک کشور چین مهم می‌باشد.

او ابراز امیدواری کرد که اماکن تاریخی و باستانی افغانستان توسط چین بازسازی شود؛ زیرا چین در این بخش دارای ظرفیت‌ها و توانایی فنی است.

در حالی است که کشف آثار باستانی در منطقه مثل عینک یکی از موانع جدی در مسیر عملیاتی شدن این پروژه محسوب می‌شود.

اگرچه چینی‌ها پیش از این بارها اطمینان دادند که از آثار باستانی در جریان ستخراج معدن مس عینک حفاظت خواهند کرد اما کارشناسان و آگاهان مسائل فرهنگی می‌گویند که با توجه به اهمیت منافع اقتصادی دوطرف قرارداد، حفاظت از آثار باستانی موجود در اطراف معدن مس عینک در معرض خطر قرار دارد.

مس عینک که در ولایت لوگر در شرق افغانستان قرار دارد به عنوان دومین ذخایر عظیم مس در جهان محسوب می‌شود که قرارداد استخراج آن در زمان جمهوریت به چین سپرده شده بود؛ اما به دلایل امنیتی، فنی و نگرانی از وضعیت بی‌ثبات سیاسی افغانستان، عملیات اجرایی این پروژه تاکنون به تعویق افتاده است.

اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر حمله هوایی بر کارگران مس عینک منتشر شد که طالبان قویاً آن را تکذیب کردند؛ اما آگاهان می‌گویند که نفس انتشار این رویداد نشان می‌دهد که هنوز هم امنیت این پروژه به شدت شکننده و آسیب پذیر است و ممکن است طرف‌های رقیب به ویژه آمریکا و پاکستان برای ایجاد اختلال در روند عملیاتی این پروژه توسط چین و طالبان دست به ایجاد ناامنی بزنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34518

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *