پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

اجرای کارزار واکسیناسیون فلج کودکان در ۲۱ ولایت افغانستان

به گزارش ایراف؛ تاکنون علت تعلیق این کارزار اعلام نشده و مقامات طالبان در این مورد به طور علنی ابراز نظر نکرده‌اند.

افغانستان و پاکستان تنها دو کشوری هستند که هنوز نتوانسته‌اند، فلج اطفال را ریشه‌کن کنند.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از آغاز سال ۲۰۲۴ تا ۳۰ جون، ۶ مورد مثبت فلج اطفال در افغانستان و هشت مورد در پاکستان گزارش شده است.

فلج اطفال یک بیماری عفونی است که قبل از همه در میان کودکان خوردسال شیوع می‌یابد و می‌تواند باعث فلج دایمی و در مواردی حتی منجر به مرگ شود. این ویروس اغلب توسط آب آلوده انتقال می‌یابد.

تا هنوز درمانی برای این بیماری وجود ندارد. این بیماری در نتیجه کمپین‌های پیوسته و گسترده واکسیناسیون در اکثر کشورهای جهان محو شده است.

افغانستان در جمله معدود کشورهای است که در آن‌ها هنوز هم مواردی از ابتلا به نوع وحشی ویروس فلج اطفال ثبت می‌شود.

در تاریخ ۲۰شهریور منابع از کابل گفتند که افراد طالبان به کارمندان زن برنامه واکسیناسیون فلج اطفال اجازه ندادند در کارزار واکسن خانه به خانه شرکت کنند.

به گفته منابع، طالبان مانع از شرکت حدود ۲۵۰ کارمند زن در کازار واکسن فلج اطفال در کابل شدند.

هنگامی که برنامه واکسن جهانی – با حمایت سازمان بهداشت جهانی (WHO)، یونیسف، مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا، روتاری و بنیاد بیل و ملیندا گیتس در سال ۱۹۸۸ آغاز شد، فلج اطفال در ۱۲۵ کشور شیوع داشت و باعث ابتلا ۳۵۰ هزار کودک شد. سال گذشته، وقتی آفریقا بدون فلج اطفال اعلام شد، این برنامه به یک پیروزی بزرگ دست یافت.

این موفقیت توسط کارمندان بهداشتی خط مقدم، که ۹۵ درصد آنها زن بودند، امکان‌پذیر شد که موفق شدند با قایق به مناطق درگیری مانند دریاچه چاد بروند و واکسن‌ها را به جوامع دوردست تحویل دهند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35466

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *