پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

۶۰ درصد مردم افغانستان برق ندارند

برنامه توسعه سازمان ملل متحد با نشر گزارش تازه‌ای اعلام کرد  ۴۰ درصد خانواده‌ها در افغانستان به برق دسترسی دارند. به این ترتیب، ۶۰ درصد مردم از این نعمت بی‌بهره‌اند.

به گزارش ایراف؛ برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرده است که افغانستان با بحران بزرگ انرژی برق مواجه است و تنها ۴۰ درصد جمعیت این کشور به برق دسترسی دارند.

این برنامه همچنین گفته است که کمبود برق تأثیرات منفی بر ارائه‌ خدمات ضروری مانند خدمات صحی، آموزشی، کمک‌های بشردوستانه، توسعه و بهبود اقتصادی دارد.

در گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد آمده است که افغانستان به‌شدت به برق وارداتی از کشورهای همسایه مانند آسیای میانه و ایران وابسته است که بیش از ۷۵ درصد برق آن را تأمین می‌کنند.

در همین حال، این برنامه گفته که برق وارداتی تنها ۴۰ درصد از تقاضا را پوشش می‌دهد.

به‌گفته‌ برنامه توسعه سازمان ملل، عرضه‌ برق در زمان بلند رفتن تقاضا، از جمله زمستان کاهش می‌یابد.

این برنامه افزوده است که علی‌رغم تلاش‌های مداوم، این وضعیت حل‌نشده باقی مانده است و بیماران و دانش‌آموزان به انرژی محدود دسترسی دارند.

در گزارش برنامه توسعه سازمان ملل آمده است که شفاخانه‌های ولایتی متصل به شبکه‌ی برق روزانه پنج تا شش ساعت و حتی برخی از روزها ۱۲ ساعت برق ندارند.

این برنامه گفته است که برای مقابله با چالش انرژی در افغانستان، اجرای پروژه‌ی تولید برق خورشیدی را آغاز کرده است.

گفته می‌شود که تولید برق خورشیدی در تأسیسات بهداشتی و آموزشی بخشی از این پروژه است.

برنامه توسعه سازمان ملل اشاره کرده است که تا اکنون در ۳۰ مرکز بهداشتی و ۱۵ مدرسه در ولایت‌های کابل و کاپیسا در سال ۲۰۲۳ سیستم‌های برق خورشیدی نصب کرده است.

این برنامه افزوده است که سیستم‌های برق خورشیدی منبع تغذیه بی‌وقفه‌ انرژی را تضمین می‌کنند و ارائه‌ خدمات بهتر در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی و آموزش را امکان‌پذیر می‌سازند.

همچنین معرفی انرژی خورشیدی استفاده از ژنراتورهای آلاینده و پرهزینه را کاهش می‌دهد و از انتشار کاربن جلوگیری می‌کند.

برنامه توسعه سازمان ملل گفته است که علاوه بر تأمین انرژی برای خدمات عمومی، بر روی ۶۶۰ خانوار تحت برنامه‌ «آبادی» تمرکز کرده است که به شبکه‌ برق متصل نبودند.

به‌گفته‌ این برنامه، با تجهیز خانواده‌ها به سیستم‌های برق خورشیدی و اجاق‌های خورشیدی، هزینه‌های سوخت مرتبط با پخت‌وپز غذا کاهش می‌یابد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=3029

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *