پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

۱۱ میلیون نیازمند در افغانستان به دلیل کمبود بودجه کمک دریافت نمی‌کنند-ایراف

به گزارش ایراف، برنامه جهانی غذا روز یک‌شنبه، ۲۴ تیر، با نشر گزارشی نوشته که ۱.۴ میلیون مادر و کودک برای جلوگیری از سوءتغذیه غذای مغذی دریافت نمی‌کنند، در حالی که نرخ سوءتغذیه همچنان بالا است.

این نهاد کمک‌کننده اضافه کرده است که به ۶۱۷ میلیون دلار آمریکایی نیاز دارد تا تمام برنامه‌های خود را تا دسامبر ۲۰۲۴ حفظ کند، از جمله غذای آماده برای زمستان آینده.

پیش از این، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) نیز گفته بود که تقریباً سه سال پس از تسلط طالبان، ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

پیش از این نیز برنامه جهانی غذا گفته بود که در پیش‌برد فعالیت‌هایش در افغانستان با «بحران گسترده بودجه» مواجه است. این سازمان ادعا کرده که برای پیش‌برد فعالیت‌هایش در ۶ ماه آینده، به ۶۰۰ میلیون دلار نیاز دارد.

برنامه جهانی غذا همچنین گفته است که در حال حاضر و به طور «ماهانه» به ۱۲۵ هزار آسیب‌دیده از سیلاب‌ها بسته‌های مواد غذایی توزیع می‌کند.

این سازمان گفته که این کمک‌ها بیش‌تر در ولایت‌های بغلان، فاریاب، غور، کنر، لغمان و ننگرھار توزیع می‌شوند؛ ولایت‌های که بیش‌ترین آسیب را از سیل‌های اخیر دیده‌اند.

این در حالی است که شماری از شهروندان این ولایت‌ها پیش از این گفتند که سیلاب‌های اخیر همه داروندار شان را نابود کرده است و حتی چیزی برای خوردن ندارند.

برنامه جهانی غذا بیان کرده برای این‌که خانواده‌های آسیب‌دیده به حالت عادی برگردند و سر پای خود بایستند، به سرمایه‌گذاری‌‌های درازمدت نیاز است.

گفتنی است که طی حدود سه ماه گذشته در چندین ولایت افغانستان با جاری شدن سیل‌های مرگ‌بار علاوه بر تلفات جانی خسارت مالی بسیار زیادی به شهروندان وارد کرده است.

پیشنهاد:   روسیه: هر ابتکاری درباره افغانستان بدون حمایت کابل و منطقه محکوم به شکست‌ است

یونیسف روز دوشنبه، ۱۴ خرداد، در بیانیه‌ای به نقل از تاج‌الدین اویوال، نماینده این نهاد در افغاستان اعلام کرده که سیل‌های مرگ‌بار اخیر در کشور جان ۳۵۰ تن، از جمله کودکان را گرفته و حدود هفت هزار و ۸۰۰ خانه را ویران و همچنین بیش از پنج هزار خانواده را آواره کرده است.

پیش از این دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد افزایش نیازمندی‌ها و کمبود بودجه برای کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نگران کننده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) در گزارشی اظهار داشت تا اواسط ژانویه سال جاری میلادی برای طرح «نیازمندی‌های بشری ‌و پاسخ‌گویی» تنها حدود ۲۰ درصد بودجه  درخواستی یعنی حدود 615.7 میلیون دلار تامین شده است.

گزارش افزود: در حال حاضر برای پاسخ به نیازمندی‌های بشردوستانه در افغانستان با کمبود 2.45 میلیارد دلاری بودجه مواجه هستیم.

اوچا تاکید کرد: این کمبود بودجه در حالی است که نیازمندی‌های بشردوستانه در افغانستان به دلیل عدم مصونیت غذایی و سوء تغذیه، آوارگان، آلود‌گی گستردۀ ناشی از مواد منفجره، آفت‌های طبیعی، گسترش بیماری‌های ساری و… به شدت افزایش یافته است.

پیش از این نیز برخی از سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به وقوع سیل و اخراج پناهجویان افغان از پاکستان گفته بودند که نیازمندی‌های در افغانستان رو به افزایش است.

دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که از ماه می تا اکتبر سال جاری میلادی، ۱۲.۴ میلیون تن در افغانستان در «ناامنی غذایی» قرار خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، ۲۳.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ در افغانستان، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

پیشنهاد:   تأکید عفو بین‌الملل بر لزوم بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان

در همین حال اوچا می‌گوید که ۴ میلیون تن به‌شمول ۳.۲ میلیون کودک در سراسر کشور، دچار سوءتغذیه شدید هستند.

از طرف دیگر جاری‌شدن سیل‌های اخیر در برخی از مناطق افغانستان جان بیش از ۳۵۰ تن را گرفت و ده‌ها تن دیگر را مجروح ساخت.

با این حال مقامات طالبان خواسته‌اند که کمک‌های بشردوستانه برای توسعه این کشور هزینه شود و به دنبال حل مشکلات افغانستان از طریق بهبود زیر ساخت‌ها هستند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29243

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *