شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
کارنامه طالبان مانع دادوستد مالی با افغانستان است-ایراف

به گزارش ایراف، ودانت پتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: طالبان با حذف زنان، هر سال بیش از یک میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی افغانستان آسیب می‌زند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه، ۱۱ تیر در یک جلسه خبری در وزارت خارجه آمریکا درباره اشتراک رینا امیری و تام‌وست، نمایندگان ویژه‌ آمریکا برای افغانستان در نشست سوم دوحه توضیح داد.

پتل تایید کرد که آمریکا حضور نمایندگان خود در این نشست را مشروط به تغییر دستور کار کرده بود.

هیئت طالبان از کشورهای شرکت‌کننده خواست که تحریم‌های اقتصادی علیه افغانستان را بردارند، زیرا بیشتر از هر کسی به مردم عادی به ویژه زنان آسیب می‌زند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سیاست‌های تبعیض آمیز طالبان را به ضرر مردم و اقتصاد افغانستان دانست.

او گفت که رینا امیری و تام وست در نشست دوحه ابراز کردند که وقتی حقوق نیمی از مردم افغانستان رعایت نمی‌‌شود، اقتصاد این کشور نمی‌تواند رشد کند.

نمایندگان ویژه آمریکا در مورد تحریم‌های بانکی افغانستان نیز بیان داشتند: بانک‌های خصوصی به این علت در مورد دادوستد در افغانستان ملاحظه دارند که پای اعتبارشان در میان است و این ملاحظه ریشه در رفتار طالبان در عرصه حقوق بشر دارد.

آمریکا به علت نبود اطمینان از اجرای قوانین پولشویی و تروریسم در افغانستان، معاملات بانکی با افغانستان را ممنوع کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور مجوز ویژه تنها به سازمان‌های امدادی اجازه داده که پول را برای پروژه‌های بشردوستانه از طریق بانک‌ها به افغانستان انتقال دهند.

با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است: نشست دوحه حاوی دو موضوع مربوط به افغانستان بود اینکه که کشورها چه قسم می‌توانند موانع از سر راه بخش خصوصی افغانستان را بردارند و آن را تقویت کند و اینکه چه گونه می‌توانند با مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان همکار باشند. دستاوردها و پیشرفت‌های طالبان در بخش خصوصی و مبارزه با مواد مخدر آشکار شد، مشکلات افغان‌ها در هر دو حوزه با بین‌المللی شریک شد، بیشتر مشکلات ناشی از تحریم‌ها و محرومیت‌های بین‌المللی است.

این سخنان مجاهد در حالی گفته می‌شود که اولویت اصلی طالبان که رفع تحریم‌ها و رسمیت شناختن آنها بود در دوحه به سرانجام نرسید.

حتی رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل ملل متحد که سومین نشست دوحه را میز‌بانی کرد گفت که بحث عمیقی درباره رفع تحریم‌ها نداشتیم و به رسمیت شناختن دولت طالبان نیز در دستور کار جایی ندارد.

دی‌کارلو افزود که روند نشست‌های د‌‌وحه گامی برای به رسمیت شناسی طالبان نیست. او ابراز امیدواری کرد که مشکل ممنوعیت آموزش دختران «به زودی» برطرف شود.

پیش از این نیز ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در مورد افغانستان هم موافقت با حذف تحریم‌های طالبان را تکذیب کرده بود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27616

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها