پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

گفت‌وگوهای ایران و طالبان درباره حقابه هلمند و وضعیت بند کجکی

به گزارش ایراف، متقی روز سه شنبه ۲۳ جولای (دوم مرداد) با هیات ایرانی در مورد روابط دوجانبه، آب دریای هلمند و همکاری در پروژه‌های آبی بحث و تبادل نظر کرده است.

در این دیدار سرپرست هیات ایرانی تایید کرد که در سال جاری ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ بخش زیاد حقابه از دریای هلمند تامین شده است و امیدوارند تا پایان سال آبی جاری آب بیشتری به دست آورند.

از سوی دیگر متقی ادعا کرده که افغانستان در صورت موجودیت آب تلاش می‌کند که از دریای هلمند آب کافی به ایران سرازیر شود.

متقی گفته است: بند کجکی حدود ۷۰ سال پیش ساخته شده است که بر اثر بی توجهی حکومت‌ها در ۴۵ سال گذشته به دلیل رسوبات و عدم لایه‌روبی، حدود نیمی از مخزن بند، ظرفیت اولیه خود را از دست داده است، بنابراین، طرف ایرانی باید این حقایق را در نظر بگیرد.

او تاکید کرده است که براساس سیاست طالبان، نباید آب ضایع شود و آب دریای هلمند به مردم ولایت نیمروز افغانستان و سیستان و بلوچستان ایران برسد.

حقابه هلمند به مقدار آبی اطلاق می‌شود که از رودخانه هلمند به ایران منتقل می‌شود. این حقابه براساس توافق‌ها و معاهدات دوجانبه بین ایران و افغانستان تعیین می‌شود و برای تأمین نیازهای آبی هر دو کشور اهمیت دارد. 

در سال‌های اخیر، موضوع حقابه هلمند به دلیل تغییرات اقلیمی و مدیریت منابع آبی در افغانستان و ایران، مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است و اختلافاتی درباره مقدار و نحوه تخصیص آب وجود دارد.

درباره ی حق آبه ایران و موضع افغانستان بخوانید.

پیشنهاد:   کابل خواستار تفاهم ایران و افغانستان درباره انسداد مرزها شد
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30195

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *