گفت وگوی تلفنی طالبان و ترکمنستان برای تمدید قرارداد صادرات برق

به گزارش ایراف، شرکت برق افغانستان (برشنا) طی خبری اعلام کرد عبدالباری عمر، رییس اجرایی این اداره، با «سپاروف انا گیلدی» وزیر برق ترکمنستان تماس تلفنی داشته است.

در این گفت‌وگوی تلفنی درباره توسعه ایستگاه نورالجهاد و اجرای پروژه‌های بزرگ دیگر بین دو طرف بحث و تبادل نظر شده است.

انا گیلدی از رییس اجرایی شرکت برشنا دعوت کرده که برای امضای قرارداد تمدید خرید برق برای سال ۲۰۲۵ به عشق‌آباد سفر کند.

مرداد سال گذشته بود که نمایندگان شرکت‌های دولتی برق ترکمنستان و افغانستان، پروتکل مشترک پروژه انتقال برق به پست برق نورالجهاد هرات را امضا کردند و مذاکرات تلفنی روز گذشته بیشتر به منزله تاکید بر قراردادی است که ترکمنستان و افغانستان در خصوص صادرات برق به این کشور امضا کرده اند.

ترکمنستان یک قرارداد 10 ساله صادرات برق به افغانستان دارد که امسال این قرارداد به اتمام می رسد به همین دلیل مقامات حکومت طالبان به دنبال تمدید این قرار داد هستند.

اوایل ماه اوت سال گذشته نمایندگان شرکت برشنا، در مذاکره با شرکت ترکمن‌انرژی، بر اهمیت این پروژه در حل مشکل تامین انرژی شمال و غرب افغانستان تاکید کردند.

برق عرضه شده ترکمنستان به افغانستان باعث می‌شود که بیشتر استان‌های شمالی و شمال غربی این کشور، از جمله استان‌های هرات، بادغیس، جوزجان، بلخ، فاریاب و شهرهای مزارشریف، شبرغان و هرات برق رسانی شوند.

افغانستان 75 درصد برق مصرفی خود را از چهار کشورهمسایه شامل ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان وارد می‌کند و سالانه 280 میلیون دلار بابت خرید برق می‌پردازد.

پیشنهاد:   نتیجه برد - برد در مشارکت معدنی ایران و افغانستان
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36336

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *