پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در افتتاح «مرکز تجارتی بین‌المللی ترمذ»، با عبدالله عارف اوف، نخست‌وزیر ازبکستان دیدار و بر توسعه روابط تجاری، آغاز پروژه خط‌آهن حیرتان – هرات و همکاری‌های معدنی و صنعتی تاکید کرد.

عبدالله عارف اوف در این دیدار گفت: افغانستان جایگاه مهمی در سیاست خارجی ازبکستان دارد و تاشکند آماده است که به‌منظور گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی با کابل، زمینه صادرات میوه‌های تازه افغانستان به کشورهای آسیای میانه را از خاک خود، فراهم کند.

عارف اوف افزود: ازبکستان آماده است که پروژه توسعه خط‌آهن حیرتان – هرات را در ماه سپتامبر امسال آغاز کند و تیم‌های فنی خود را برای استخراج گاز به افغانستان بفرستد.

وی همچنین به همکاری با طالبان در بخش ساخت دیوارهای بازدارنده سواحل دریای آمو، اعلام آمادگی کرد.

از سوی دیگر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در این دیدار گفت: طالبان برای آغاز کار عملی اموری که نقش سازنده‌ای در توسعه و تقویت روابط میان دو کشور دارد، آماده است.

طالبان و آذربایجان بر توسعه سرمایه‌گذاری و بازگشایی راه لاجورد تأکید کردند

ملا عبدالغنی برادر در این دیدار از حکومت و بخش خصوصی آذربایجان خواست که با استفاده از فرصت‌های موجود سرمایه‌گذاری در افغانستان، در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

در همین حال، معاون نخست‌وزیر آذربایجان گفت: کشورش آماده بازگشایی راه لاجورد به‌منظور گسترش روابط تجاری با افغانستان و کشورهای منطقه است و در بخش تجارت نیز میزان صادرات و واردات خود را با افغانستان افزایش ‌دهد.

معاون نخست‌وزیر آذربایجان به سرمایه‌گذاری روی ایجاد کارخانه‌های صنعتی در افغانستان و همکاری با طالبان در بخش استخراج معادن، اعلام آمادگی کرد.

پیشنهاد:   کمک ۱۶ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان

در نهایت ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسم افتتاح مرکز تجارت بین‌المللی در شهر ترمذ ازبکستان این مرکز را فصل جدید دوستی میان کابل و تاشکند یاد کرد.

به گفته عبدالغنی برادر، این مرکز فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مناسبات تجاری و کاری میان دو کشور افزایش داده و مرکز جدیدی برای محصولات و تولیدات ایجاد و رشد اقتصادی سرعت خواهد یافت.

معاون اقتصادی نخست‌وزیر گروه طالبان گفت، این مرکز امکانات و فرصت‌های لازم را برای تاجران افغان و ازبکستانی در عرصه تجارت فراهم می‌کند تا برای محصولات خود بازاریابی کنند.

از طریق بهبود روابط تجاری و ایجاد مسیرهای حمل و نقل مؤثرتر، طالبان امیدوارند که اقتصاد افغانستان تقویت شود و درآمدهای جدیدی برای کشور به دست آید. این گفتگوها می‌توانند شامل طرح‌های توسعه زیرساخت‌ها مانند راه‌آهن، جاده‌ها و بنادر باشند که می‌توانند به بهبود ارتباطات و افزایش تجارت کمک کنند.

ازبکستان و آذربایجان می‌توانند به عنوان شرکای اقتصادی و تجاری به ثبات منطقه کمک کنند و از طریق تعاملات اقتصادی امنیت را تقویت کنند.

همچنین از طریق همکاری‌های تجاری و توسعه کریدورها، طالبان می‌توانند نقش خود را در منطقه تقویت کنند و روابط دیپلماتیک خود را با کشورهای همسایه بهبود بخشند.

به طور کلی، این همکاری‌ها می‌توانند به ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید و تقویت موقعیت استراتژیک افغانستان در منطقه کمک کنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33981

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *