پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزاش ایراف، صدراعظم عثمانی، معاون کشاورزی و دامداری وزارت کشاورزی طالبان، در دیدار با فاضل آکین اردوغان، رییس آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه، خواستار عملی سازی برنامه‌های بیشتر کشور ترکیه در افغانستان شد.

مسئولان آژانس همکاری و هماهنگی کشور ترکیه از آمادگی این کشور در بخش فراهم‌سازی دوره‌های آموزشی در بخش‌های کشت سبزیجات، آبیاری، کود‌دهی و قرنطینه محصولات کشاورزی برای کشاورزان افغانستان نیز اعلام آمادگی کرده است.

همچنین از برگزاری برنامه‌های آموزشی در بخش سیستم‌های معلومات جغرافیایی و سنجش از راه دور و رصد زمین‌های کشاورزی و شریک‌سازی تجارب علمی در بخش کشاورزی میان متخصصین دو کشور نیز صحبت کردند.

از سوی دیگر روابط کشاورزی بین طالبان و ایران یکی از ابعاد همکاری‌های اقتصادی بین این دو کشور است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، همکاری‌های مختلفی بین ایران و طالبان در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، و کشاورزی شکل گرفته است.

این همکاری‌ها از نظر ایران به دلایل امنیتی و اقتصادی اهمیت دارد، چرا که ایران با افغانستان مرز طولانی دارد و به منابع آب و محصولات کشاورزی افغانستان نیازمند است.

مدتی قبل معاون وزارت کشاورزی افغانستان و مسئول بخش اقتصادی سفارت ایران در کابل درباره گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه کشاورزی گفتگو کردند.

عثمانی در این دیدار درباره استفاده از تجربیات ایران در بخش کشاورزی گفت: جمهوری اسلامی ایران متخصصین زیاد و تجارب فراوان در بخش کشاورزی دارد، کشورهای متضرر ناشی از تولید و کشت خشخاش در افغانستان با کشاورزان همکاری کنند و کشت جایگزین را ترویج دهند.

ایران و افغانستان در زمینه تبادل محصولات کشاورزی مانند گندم، جو، میوه‌جات و سبزیجات همکاری می‌کنند. این همکاری به خصوص در مناطق مرزی که تجارت سنتی بین دو کشور رایج بوده است، اهمیت زیادی دارد.

همچنین ایران به دلیل تجربه و توانایی‌های فنی خود در حوزه کشاورزی، ممکن است در زمینه‌های مختلفی مانند آموزش کشاورزان، انتقال تکنولوژی و ارائه بذرهای مقاوم به خشکسالی به طالبان کمک کند.

به طور کلی، همکاری‌های کشاورزی بین ایران و طالبان به عنوان بخشی از سیاست‌های منطقه‌ای ایران اهمیت دارد، اما چالش‌های متعددی نیز بر سر راه توسعه این روابط وجود دارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34428

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *