شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
گسترش روابط با ایران حیاتی است | به رویکرد غربی‌ها خوشبین نیستیم-ایراف

به گزارش ایراف، عبداللطیف نظری، معاون وزیر اقتصاد طالبان در خصوص نشست دوحه 3 گفت: نشست دوحه فرصتی برای افغانستان بود. کشورهای منطقه و جامعه جهانی به خصوص قدرت‌های غربی اگر صادقانه با نشست دوحه برخورد کنند، می‌توانیم شاهد دستاورد باشیم. در غیر این صورت آنها نگاه ژئوپلیتیک به تحولات منطقه داشته باشند و همچنین اهداف و منافع سیاسی را دنبال بکنند، حتماً آن نشست دستاوردهایی که انتظار داریم برآورده نخواهد کرد.

نظری در ادامه بیان کرد: بنابراین دولت سرپرست افغانستان با موضع شفاف و رویکرد صادقانه در این نشست شرکت کرد و باید دید که طرف های غربی با این نشست چگونه برخورد می‌کنند. آیا با مقاصد و اهداف سیاسی برخورد می کنند یا آنچه که در سیاست‌های اعلامی خود تبیین می‌کنند حکومت و مردم افغانستان او را مدنظر قرار خواهد داد.

معاون وزیر اقتصاد طالبان اشاره کرد: بنابراین ما به رویکرد کشورهای غربی خوشبین نیستیم، چون تجربیات گذشته نشان داده‌اند که بیشتر اهداف و مقاصد سیاسی را در نشست‌ها مد نظر قرار می‌دهند و رویکرد بشر دوستانه بیشتر به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواردی به عنوان اهرم فشار علیه دولت سرپرست و مردم افغانستان اعمال می‌شود.

مهمترین دستور کار در نشست دوحه برای ما برداشتن تحریم‌های مالی و بانکی بود

وی گفت: اما در ارتباط با مسائل اقتصادی مهمترین دستور کار در موضوع این نشست برای ما برداشتن تحریم‌های مالی و بانکی است. چون بازرگانان افغانستان و تاجران ملی ما و کسانی که می‌خواهند در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند به دلیل تحریم‌های غیر عادلانه‌ای که در افغانستان اعمال شده همواره در نقل و انتقال پول با مشکل مواجه هستند. بنابراین نمایندگان دولت سرپرست افغانستان در این نشست تاکید کردند که هر چه زودتر تحریم‌های مالی و بانکی باید برداشته شود. افغانستان باید بتواند مسیر توسعه اقتصادی خود را بدون محدودیت طی بکند، برای ما مهم این است که افغانستان به توسعه اقتصادی و خودکفایی دست پیدا کند.

او در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر مهمترین مشکل تحریم‌ها است که بر مردم افغانستان وضع شده و تحریم، ثبات اقتصادی افغانستان را به تاخیر انداخته است و مهمترین مانع و مشکل برای رشد و توسعه افغانستان ارزیابی می‌شود.

مواد مخدر میراث دوره اشغال در افغانستان است

این مقام طالبان در خصوص موضوع موادمخدر گفت: بحث دیگری که  مورد توجه است در ارتباط با مواد مخدر است. مواد مخدر میراث دوره اشغال در افغانستان است. بنابراین بعد از به قدرت رسیدن طالبان تلاش‌ها صورت گرفته که مواد مخدر در افغانستان ریشه کن شود. خوشبختانه پیشرفت‌های قابل توجهی در این راستا داشتیم. یعنی هم فتوا علیه مواد مخدر صادر شد و هم نیروهای امنیتی افغانستان اقدام قاطع و عملی به منظور جلوگیری از کشت و قاچاق مواد مخدر کردند. در حال حاضر از رهگذر مبارزه قاطع و راهبردی به مواد مخدر یک کشور نمونه هستیم. اگر مقایسه کنیم با 20 سال دوره اشغال زمانی که خارجی‌ها در افغانستان حضور داشتند، تفاوت نمایان می‌شود.

نظری در ادامه گفت: نمایندگان ما از کشورهای مختلف به خصوص قدرت‌های غربی می‌خواهند که مسئولیت خود را در این راستا ادا کنند، چون مواد مخدر در دوران اشغال افغانستان طی 20 سال گذشته افزایش یافته است. این موضوع مشکلات بسیاری برای نسل جدید افغانستان بوجود آورده بود که مسئولیت مستقیم آن به قدرت‌های غربی برمی‌گردد.

وی در ادامه اشاره کرد: بنابراین آنها مسئولیت دارند که در این ارتباط مسئولانه برخورد کنند و در ارتباط با کشت جایگزین، دهقانان و کشاورزان افغانستان کمک کنند. بحث‌های دیگری در این ارتباط باید صورت گیرد که بیشتر روی تجارت افغانستان متمرکز است.

افغانستان حلقه وصل آسیای مرکزی و جنوبی است

نظری با اشاره به اینکه می‌خواهیم تجارت با کشورهای همسایه و منطقه را افزایش دهند و موقعیت ترانزیتی افغانستان را احیا کنند، گفت: افغانستان حلقه وصل آسیای مرکزی و جنوبی است و می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی منطقه نقش مهمی ایفا بکند. ما می‌خواهیم نقش مرکزی را در توسعه اقتصادی افغانستان و کشورهای پیرامون افغانستان ایفا کنیم و این آمادگی از طرف دولت سرپرست افغانستان کاملاً وجود دارد. بنابراین بحث‌هایی صورت می‌گیرد که در ارتباط با تحولات منطقه هم گشایش‌هایی شکل بگیرد تا تمام کشورها با اجماع نظر برسند که از فرصتی که در افغانستان وجود دارد و امنیت تامین شده استفاده شایانی داشته باشند و در نهایت به رشد و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه کمک کنند.

او ادامه داد: وزیر خارجه دولت سرپرست با معاون وزیر خارجه قزاقستان درباره تقویت اقتصادی بین دو کشور صحبت‌های خوبی داشت. همچنین  برای تقویت بخش خصوصی در افغانستان ارتباطاتی صورت گرفته که ما می‌خواهیم در کنار بخش دولتی بخش خصوصی افغانستان هم تقویت شود و مورد حمایت قرار بگیرد. در واقع آزاد شدن سیستم‌های مالی افغانستان هم مورد تاکید ما قرار دارد.

ما به دنبال ارتباط به کشورهای همسایه هستیم

نظری با اشاره به اینکه طالبان تاکید کرده که امنیت سراسری در افغانستان تامین شده، مواد مخدر دیگر کشت نمی‌شود، فساد از میان برداشته شده، پروژه‌های کلان اقتصادی راه‌اندازی شده و افغانستان به مرکز ترانزیت و اتصال منطقه‌ای تبدیل شده است، گفت: کشورهای دیگر در این راستا باید با دولت سرپرست و مردم افغانستان همکاری داشته باشند؛ که ما بتوانیم به اهداف راهبردی خود دست پیدا کنیم.

معاون وزیر اقتصاد طالبان بیان کرد: مشکلات سیاسی نیز از راه‌ مذاکره باید برایش راه‌حل پیدا شود. همچنین سیاست تعامل، تنش زدایی و اعتماد‌سازی دولت سرپرست هم با طرف های مختلف تبیین خواهد شد که ما می خواهیم با تمام کشورها رابطه نیک داشته باشیم، به خصوص با همسایگان خود.

امیدی به لغو تحریم‌ها نداریم

نظری ادامه داد: مطالبات ما بیشتر مربوط به لغو تحریم‌ها از قدرت‌های غربی خواهد بود، ولی من بیشتر تاکید کردم تجربه قدرت‌های غربی تا به امروز خوب نبوده است. زیاد هم امیدوار نیستیم که این تحریم‌ها برداشته شود. چون تحریم به عنوان یک ابزار و اهرم فشار قدرت‌های بزرگ است، بنابراین تجربه نشان داده که شماری از کشورهای غربی با این مطالبات و اهداف روی خوش نشان ندادن و نمی‌دهند.

نظری گفت که در مجموع، روح نشست دوحه حمایت از سیاست تعامل با طالبان بوده و این یک نقطه مهم و مثبتی است و در ادامه اشاره کرد: نماینده کشورهای مختلف، از جمله تاون وست، نماینده‌ی ایالت متحده آمریکا، دولت افغانستان را در عرصه‌های امنیتی، پیشگیری از فساد و شفافیت موفق توصیف کرده است و کشورها اظهار علاقمندی کرده‌اند که در رفع تحریم‌ها تلاش خواهند کرد.

وی اشاره کرد: همچنین آقای ضمیر کابولوف، نماینده روسیه، خواستار آزاد شدن دارائی‌های مردم افغانستان شده و نماینده چین هم چنین روندی را تایید کرده و نماینده جمهوری اسلامی ایران هم در مورد بخش‌های اقتصادی صحبت کرده است. در واقع روح و جوهر نشست دوحه تمایل به ادامه تعامل با دولت سرپرست را دارد و به گونه‌ای کشورها علاقمند هستند که از رونق تجاری و اقتصادی در افغانستان حمایت بکنند.

 ایران از سیاست اقتصادی ما حمایت می‌کند

وی گفت: آقای کاظمی قمی، نماینده جمهوری اسلامی ایران و سفیر این کشور در کابل اضافه کرده که جمهوری اسلامی ایران از سیاست اقتصاد محور دولت سرپرست افغانستان حمایت می‌کند و خواستار گسترش مناسبات اقتصادی میان دو کشور است. همچنین ایشان در گفتگو با هیئت افغانستان تاکید کرده که علی‌رغم این که ایران خود تحت تحریم است، اما در زمینه‌های مختلف مانند برق، بندر چابهار، ارائه فرصت‌های تحصیلی به افغان‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی برای میلیون‌ها افغانی که در ایران زندگی می‌کنند همکاری دارد و در آینده هم این همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.

نظری در نهایت اشاره کرد: بنابراین کشور‌های تاثیر‌گذار منطقه علاقمند گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با افغانستان هستند و این یک موضوع مهم، حیاتی و دستاوردی برای دولت افغانستان ارزیابی می‌شود که سیاست تعامل محور طالبان توانسته، دیدگاه مثبت کشورها را نسبت به تحولات افغانستان جلب بکند و از این منظر نشست دوحه را می‌توان علی‌رغم برخی چالش‌ها پر دستاورد ارزیابی کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27440

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها