پاکستان واردات زغال‌ سنگ از افغانستان را کاهش داد

گزارش‌ها حاکی است که در پی تنش‌های اخیر میان کابل و اسلام‌آباد که به انسداد مرزها منجر شد، واردات زغال سنگ پاکستان از افغانستان کاهش یافته است.

بنا بر گزارش ایراف، همزمان با بالا گرفتن اختلافات میان دولت پاکستان و مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان، براساس آمار رسمی گزارش داد که واردات زغال سنگ پاکستان از افغانستان در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

این روزنامه پاکستانی گفته است که در عوض واردات زغال‌ سنگ این کشور از آفریقای جنوبی افزایش یافته است.

به گفته این روزنامه، یک علت آن افزیش قیمت زغال‌ سنگ افغانستان است.

در همین‌ حال، آمار شرکت دولتی ترمینال بین‌المللی ذخایر تجاری در کراچی نشان می‌دهد که واردات زغال سنگ پاکستان از کشورهای دیگر و از مسیر دریایی در ۱۶ روز اول سال ۲۰۲۴، در مقایسه با زمان مشابه در دو سال گذشته افزایش یافته و به ۴۹۳ هزار تن رسیده است.

حکومت سرپرست افغانستان سال گذشته اعلام کرده بود که با افزایش استخراج و صادرات زغال‌ سنگ افغانستان، ۱۰ درصد نیاز روزانه زغال‌ سنگ پاکستان را تامین می‌کند.

بر اساس گزارش‌ این روزنامه، این افزایش عمدتا ناشی از افت واردات از افغانستان و کاهش قیمت زغال‌ سنگ از ترمینال زغال‌ سنگ خلیج ریچارد واقع در آفریقای جنوبی گفته شده که از ۱۱۶ دالر در هر تن به ۹۸ دالر کاهش یافته است.

آفریقای جنوبی از مهمترین صادركنندگان زغال‌ سنگ به اروپا و آسیا، تمامی صادرات زغال‌ سنگ را از طریق ترمینال زغال خلیج ریچارد واقع در نزدیكی بندر دوربان انجام می‌دهد.

شرکت دولتی ترمینال بین‌المللی ذخایر تجاری در نیمه اول سال مالی جاری حدود ۱.۹ میلیون تن زغال‌سنگ را تخلیه کرده است.

پیشنهاد:   مخالفت فضل‌الرحمان با حمله به افغانستان؛ شکست خود را پنهان می‌کنید

این شرکت همچنین گفته که واردات زغال‌ سنگ از بندر ریچارد حدود ۴۰ تا ۴۱ هزار روپیه پاکستانی هزینه دارد؛ اما این هزینه در مورد افغانستان بین ۵۰ تا ۵۲ هزار روپیه است که تفاوت ۲۵ درصدی قیمت را نشان می‌دهد.

در این رابطه مطالعه برنامه چین برای سرمایه گذاری 500میلیون دلاری در بخش انرژی خورشیدی افغانستان پیشنهاد می شود.

 

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=2709

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *