پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

کاهش 11 درصدی صادرات افغانستان به پاکستان

به گزارش ایراف؛ طالبان می‌گویند که در خرداد ماه سال جاری شمسی بیش از ۹۳ میلیون دلار صادرات انجام شده و این درحالی‌ است که ارزش صادرات افغانستان در ماه قبل آن یعنی اردیبهشت به بیش از ۱۰۴ میلیون دلار می‌رسید.

اداره ملی اطلاعات و آمار طالبان ارزش واردات در این کشور را در خردادماه بیش از ۹۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

روابط تجاری افغانستان و پاکستان کاهش یافته است در همین حال اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، علت کاهش صادرات افغانستان را چالش‌های به میان آمده در برابر صادرات از سوی پاکستان عنوان می‌کند.

خانجان الکوزی، عضو هیات رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در این باره گفت: صادرات ما کاهش پیدا کرده، به خصوص در خردادماه و مشکل اساسی ما با همسایه‌ها است به‌ویژه با پاکستان که تعرفه خود در این اواخر بالا برده. بالای محصولات زراعتی و معدنی ما یعنی بالای دوازده قلم تعرفه را بلند کرده است.

براساس اطلاعات اداره ملی آمار و اطلاعات، بیش‌ترین صادرات افغانستان در خردادماه به پاکستان، هند و ایران و بیش‌ترین واردات از کشورهای ایران، پاکستان و چین انجام شده است.

این درحالی است که در ماه‌های گذشته پاکستان با بالابردن تعرفه‌ها و ایجاد مشکلات دیگر برای تاجران افغانستان مانع ورود کالاهای صادراتی آنها شده و یا این کالاها را برای مدت طولانی در پشت مرز نگاه داشته است.

به نظر می‌رسد، کاهش 11 درصدی صادرات افغانستان به پاکستان است تا با هزینه کمتر و زمان کمتر کالاهای صادراتی خود را دریافت یا ارسال کنند.

پیشنهاد:   نخست‌وزیر ازبکستان برای افتتاح نمایشگاه اقتصادی مشترک وارد کابل شد
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29827

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *