تجارت میان هند و افغانستان کاهش یافته است

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که به دلیل تنش‌های مرزی و مسدود ماندن بندر تورخم به مدت ده روز، روابط بازرگانی میان افغانستان و هند کاهش یافته‌است.

بنا بر گزارش ایراف، این رسانه‌ها افزوده‌اند که تعطیلی گذرگاه مرزی افغانستان و پاکستان به طور قابل توجهی بر تجارت افغانستان و هند تأثیر داشته و منجر به افزایش قیمت کالا‌های افغانستانی در بازار هند شده است.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که بیش‌ترین تجارت افغانستان و هند از طریق بندر کراچی صورت می‌گیرد و با فراهم شدن تسهیلات بیش‌تر برای بازرگانان در بندر چابهار، این بندر می‌تواند یک گزینه جایگزین نسبت به بندر کراچی برای بازرگانان در کشور شود.

خان جان الکوزی، عضو هیأت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت: «خود ایران هم به هند بسیار صادرات دارد همان صادرات خود را از بندرعباس نکنند از راه چابهار انجام دهند که در اینجا کشتی رفت و آمد کند و ما هم می‌توانیم ۱۰۰ الی ۲۰۰ کانتینر انتقال دهیم.»

همزمان با این، شماری از بازرگانان می‌گویند که پاکستان همواره با مسدود ساختن مرزها، آنان را با خسارات هنگفت مالی روبه‌رو کرده است.

با این حال، مسوولان حکومت سرپرست افغانستان از تلاش‌ها در راستای ایجاد تسهیلات بیش‌تر از جمله ارزان‌سازی انتقال کالا‌های بازرگانی از طریق بندر چابهار سخن میگویند.

پیش از این، کاردار سفارت هند در کنفرانس ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان در کابل بر اهمیت روابط تجاری با افغانستان از طریق بندر چابهار و کمک‌های عمرانی هند به افغانستان تأکید کرده و گفته بود که کشورش به روابط تجاری با افغانستان ادامه می‌دهد.

دراین رابطه مطالعه انسداد گذرگاه های مرزی پاکستان و افغانستان تجارت با آسیای مرکزی را هم قفل کرد پیشنهاد می شود.

پیشنهاد:   عرضه ۱۵ میلیون دلار از سوی بانک مرکزی افغانستان به بازار

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=3845

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *