کمک‌های سازمان ملل برای حمایت از پناهندگان مقیم ایران کافی نیست

در دیداری که میان مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس و رئیس دفتر نمایندگی سازمان بین‌المللی مهاجرت در ایران انجام شد، تأکید شد که کمک‌هایی از سوی سازمان ملل انجام می‌شود، اما این کمک‌ها کافی نیست و نیاز به توجه ویژه و تخصیص بودجه بیشتری در حوزه آموزش و سلامت پناهندگان وجود دارد.

به گزارش ایراف، بهرنگ قربانی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس در این دیدار با تاکید بر اینکه پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران از خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی مشابه با شهروندان ایرانی برخوردار اند و هیچ تفاوتی در این زمینه وجود ندارد. گفت: مراکز درمانی و آموزشی ما برای ارائه خدمات مناسب به پناهندگان هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند.

او افزود با این که کمک‌هایی از سوی سازمان ملل انجام می‌شود، اما این کمک‌ها کافی نیست و نیاز به توجه ویژه و تخصیص بودجه بیشتری در حوزه آموزش و سلامت پناهندگان وجود دارد.

قربانی همچنین خواستار توجه بیشتر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ایران به بازگشت داوطلبانه و پایدار اتباع خارجی به کشورشان شد و افزود: علاوه بر ارائه خدمات مناسب به پناهندگان در زمان حضورشان در ایران، باید زمینه توانمندسازی این افراد برای بازگشت به کشورشان نیز فراهم شود.

گفتنی است که سازمان ملل متحد از طریق چندین نهاد و برنامه موظف است به پناهندگان و مهاجران کمک کند و به دولت‌های مهاجرپذیر نیز یاری رساند.

این سازمان از طریق نهادهایی مانند کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان (UNHCR)، سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، برنامه جهانی غذا (WFP) و صندوق کودکان سازمان ملل (UNICEF) در جهت کمک به ادغام اجتماعی و اقتصادی پناهندگان در کشورهای میزبان، ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و حفاظتی برای کودکان مهاجر و پناهنده، تأمین مواد غذایی برای پناهندگان و آوارگان در کمپ‌ها و مناطق آسیب‌دیده، کمک به بازگشت مهاجرین، تامین منابع مالی دولت‌های مهاجرپذیر، حمایت فنی و مشاوره‌ای و نیز اجرای سازوکارهای توانمندسازی برای مهاجران برنامه‌های خود را عملیاتی می‌کند.

گفته می‌شود که در سال‌های اخیر نهادهای بین‌المللی در ایران، به بهانه تحریم‌ها و ایجاد مانع برای دست‌یابی به منابع مالی خود، در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند.

درباره ی ایران خواستار کمک سازمان های بین المللی برای ارائه خدمات به پناهندگان شد بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=20274

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها