شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
طالبان بر مشارکت روسیه برای استخراج معادن افغانستان حساب کرده است

به گزارش ایراف؛ ضمیر کابلوف، مدیر بخش دوم آسیایی وزارت خارجه روسیه گفت که مقامات افغانستان بر روی مشارکت روسیه در توسعه استخراج مواد معدنی در خاک افغانستان حساب می کنند.

کابلوف در ادامه به اسپوتنیک گفت: مقامات افغانستان بر روی مشارکت روسیه در توسعه استخراج مواد معدنی در افغانستان که در مقادیر زیادی در آنجا موجود است، حساب می کند، این یک حوزه و بخش دارای چشم انداز است.”

در روزهای گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت سال ها با طالبان ارتباط داشتیم و این روابط تازگی ندارد. او هدف از برقراری تماس با طالبان در جهت حل چالش‌های ایجاد شده توسط آمریکا و ناتو در افغانستان است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که تلاش‌های روسیه برای تقویت روابط با دولت کنونی کابل، در کنار ابتکارات برای حذف طالبان از فهرست تروریسم بین المللی نشانه ای از پویایی ژئوپلیتیک کنونی است.

مقامات ارشد روسیه در هفته‌های اخیر اظهارات کم‌سابقه ای را درباره روابط با طالبان مطرح کردند. چنانچه ولادیمیر پوتین خواستار تشکیل حکومتی فراگیر با حضور همه اقوام افغانستان شد و بر اهمیت ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد. او همچنین رابطه با طالبان را یک نیاز خواند.

چندی پیش، ضمیر کابلوف، اظهار داشت که وزارت خارجه و دادگستری روسیه به رئیس جمهور پوتین درباره حذف احتمالی طالبان از فهرست سازمان های ممنوعه توصیه کرده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان این اظهارات به معنای نزدیکی روسیه به افغانستان در جهت تحقق منافع خود و مقابله با رقبای جهانی مسکو است.

از سوی دیگر چین در نزدیک به سه سال گذشته که از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان می‌گذرد، تلاش کرده تا اعتماد طالبان را برای سرمایه گذاری در بخش معادن افغانستان جلب کند. یکی از پروژه‌های مهم که چین نظر ویژه ای به آن دارد، معدن مس عینک بامیان است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24128

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها