شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
چشم امید طالبان به لغو تحریم‌ها در دوحه ۳

به گزارش ایراف؛ امروز قطر شاهد شروع نشست دو روزه‌ی دوحه ۳ است.

دو نشست گذشته دوحه بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید و طالبان در آن حضور نداشت. اما این بار هیاتی از طالبان خواسته‌هایی از سوی حکومت سرپرست افغانستان را با خود به دوحه برده‌اند. ذبیح الله مجاهد هیأت طالبان در نشست دوحه را رهبری می کند.

در نشست دوحه بیش از ۳۰ کشور و نهاد جهانی به میزبانی سازمان ملل متحد حضور دارند.

این نشست با مدیریت رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح سازمان ملل برگزار می‌‎شود.

سازمان ملل که ابداع کننده نشست دوحه است، می‌گوید که بابت وضعیت زندگی افغانستانی‌ها، نگران است و راه‌حلی که در نظر گرفته نشستن بر سر میز مذاکره با طالبان است.

به دلیل نوع برگزاری نشست دوحه ۳ و عدم حضور نهادها و نگاه‌های مختلف از افغانستان نقدهای جدی به این نشست مطرح شده، با این حال به نظر می‌‏رسد سازمان ملل و کشورهای حاضر به دنبال ایجاد یک کانال جدی ارتباطی با طالبان هستند.

لغو تحریم‌ها برجسته‌ترین موضوع مذاکرات؟

مقامات طالبان در چند روز گذشته بارها اعلام کردند که در خصوص موضوعاتی مانند زنان و مسائل داخلی افغانستان مذاکره نخواهند کرد. اما به طور صریح از مذاکره در خصوص رفع تحریم‌ها و مسائل بانکی در دوحه ۳ صحبت کردند.

طبق اعلام برنامه دوحه 3 قرار است، موضوعات گوناگون از جمله مسائل مالی و بانکی، موادمخدر، کشت جایگزین و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در افغانستان در این نشست مورد بحث قرار گیرد.

سازمان ملل متحد هدف از برگزاری این نشست را ادغام افغانستان در جامعه جهانی به شکلی منسجم‌تر، هدفمندتر و هماهنگ‌تر عنوان کرده و به نظر می‎‌‌رسد برخلاف دو دوحه قبلی سعی شده که موضوعاتی مطرح شود که طالبان بهانه‌ای برای عدم حضور در آن نداشته باشند.

اما در مقابل، طالبان از نشست دوحه توقع رفع تحریم‌ها را دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان که رهبری هیات کابل در نشست سومین دوحه را به‌عهده دارد، پیش از حضور در نشست دوحه گفت: موضوعات داخلی افغانستان مرتبط به کشور است نه مرتبط با سازمان ملل و این موضوعات در نشست دوحه مطرح نخواهد شد.

او افزود که در این نشست موضوعات اقتصادی، محدودیت‌های بانکی و دستاوردهای هیئت حاکمه افغانستان به بحث گذاشته می‌شود.

چندی قبل نیز سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که افغانستان امیدوار است که نتایج نشست دوحه به لغو تحریم‌هایی که مردم افغانستان از آن رنج می‌برند کمک کند.

همچنین ذاکر جلالی، رییس سوم وزارت امور خارجه طالبان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کشورهای منطقه روی پیشرفت‌ها در افغانستان تاکید دارند و خواهان برداشتن شدن تحریم‌های بانکی علیه افغانستان هستند. در نشست دوحه نیز پیش بینی می‌شود که کشورهای منطقه و افغانستان بحث رفع تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی را مطرح کنند. جلالی همچنین ابراز امیدواری کرد که پیشرفت در این مورد می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی نشست‌های بعدی بگذارد.

از سوی دیگر ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان در این باره گفته است: به نظر ما، این نشست در صورتی مفید خواهد بود که به احیای همکاری‌های نزدیک و سازنده میان جامعه جهانی و مقام‌های افغانستان، در نخست برای حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور و مردم آن کمک کند.

در حقیقت مقامات طالبان می‌گویند، تحریم‌ها علیه افغانستان منجر به قفل‌شدن اقتصاد این کشور شده است.

نزدیک به ۳ سال است که گرسنگی، فقر و بی‌کاری در افغانستان هر روز بیشتر می‌شود و طالبان توان اقدام اساسی برای حل این مشکلات را ندارند.

بسیاری از نهادهای کمک‌رسان سعی دارند که شرایط را بهبود ببخشند، اما تحریم طالبان شرایط اقتصادی را در این کشور بدتر کرده است.

در این بین برخی از فعالان در بخش خصوصی افغانستان امیدوار هستند که دوحه ۳ بتواند شرایط را بهبود ببخشد.

آنان می‌گویند که شرایط مناسب کاری برای آنان فراهم نیست و در انتقال پول از طریق بانک‌ها به بیرون از کشور با مشکل روبرو هستند و با به قدرت رسیدن طالبان و ایجاد تحریم‌ها بازرگانان و صنعت‌کاران نمی‌توانند، برای خرید کالا و مواد خام پول خود را از طریق بانک‌ها به بیرون از افغانستان انتقال دهند.

این مسائل باعث شده که چشم امید طالبان برای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی به دوحه ۳ دوخته شده باشد. در واقع آنها برای حل مسائل اقتصادی به قطر سفر خواهند کرد و اولویت اول آنها حل این موضوع خواهد بود.

دوحه ۳ دستاورد اقتصادی خواهد داشت؟

در ماه‌های اخیر کابل شاهد سفرهای دیپلماتیک و شرکت‌های اقتصادی مختلف بود. تا جایی که به نظر می‎رسید کشورها برای بستن قراردادهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری در افغانستان رقابت تنگاتنگی دارند.

دو موضوع در خصوص طالبان دست کشورهای مختلف را برای حضور پررنگ در مسائل اقتصادی افغانستان بسته است. اولین موضوع عدم به رسمیت شناخته‌شدن طالبان در افغانستان است و دیگری تحریم‌هایی است که با قدرت رسیدن طالبان اعمال شده است.

اغلب کشورهای جهان، ظاهراً برای به رسمیت شناختن طالبان با یکدیگر رودروایسی دارند.

به‌نظر می‌رسد که برگزاری نشست‌ دوحه و دعوت از طالبان به‌عنوان تنها نیروی موجود در افغانستان به شکلی به معنای به رسمیت شناختن آنها است.

با این حال نه طالبان و نه کشورهای حاضر در دوحه انتظار اعلام رسمی این موضوع را به این زودی‌ها ندارند.

اما مشکل تحریم‌ها حربه‌ای برای کنترل طالبان از سوی غربی‌ها در نظر گرفته شده که البته بیش از طالبان به ضرر مردم افغانستان بوده است.

طبق اعلام نهادهای کمک‌رسان حاضر در افغانستان شرایط کودکان به دلیلی فقر بسیار نگران کننده است. یکی از عوامل این شرایط مشکلات بانکی و مالی است که تحریم‌ها در این کشور ایجاد کرده است.

به نظر می‌‎رسد بیشترین موضوعی که طالبان امروز و فردا در دوحه دنبال خواهد کرد، تلاش برای رفع تحریم‌ها در مقابل برخی خواسته‌های طرف‌های غربی باشد.

در حقیقت آنها امید دارند در قطر دست بالاتری در مذاکرات داشته باشند و با دست پر برای حل مشکلات اقتصادی به کابل بازگردند.

با این حال نشست دوحه نیز اهدافی را دنبال می‌کند، اما هنوز مشخص نیست که در مقابل حل مشکلات اقتصادی افغانستان چه بسته‌ای در مقابل طالبان قرار داده شده است.

پیشنهاد می شود: ذاکر جلالی: هدف نشست دوحه رفع تحریم های یکجانبه غرب است

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27071

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها