دوشنبه 2 میزان 1403 برابر با Monday, 23 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، طالبان با ارسال نامه‌ای به یوری اوشاکوف، دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواهان حضور در نشست رهبران بریکس شد.

در این نامه آمده است که عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان علاقمند حضور در نشست بریکس در شهر کازان است.

اجلاس سران بریکس قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در شهر کازان روسیه برگزار شود.

ریانووستی، خبرگزاری دولتی روسیه گزارش داد که این نامه از طرف نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان به یوری اوشاکوف، دستیار ولادیمیر پوتین ارسال شده است.

رستم خبیبولین، رئیس مرکز تجارت روسیه در افغانستان تائید کرده که طالبان درخواست کتبی برای شرکت در اجلاس سران بریکس را ارائه است.

در نامه نورالدین عزیزی به یوری اوشاکوف آمده است: ما به شرکت یک هیئت بلندپایه از خود به شمول عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در نشست بریکس علاقمندیم.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به خبرگزاری ریانووستی گفته برای این گروه مهم است که در نشست آتی بریکس در کازان شرکت و دیدگاه‌های خود را بیان کند.

تاکنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد. اعضای گروه بریکس پیشتر اعلام کرده بودند که نباید افغانستان باعث تهدید کشور ها شود و یا مرکز آموزش تروریست ها ایجاد شود.

وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس خرداد ماه امسال خواستار اقدامات “قابل مشاهده و قابل تایید” طالبان در مبارزه با تروریسم شده بودند

آنان در اعلامیه به طور رسمیبر ضرورت حل‌وفصل مسالمت‌آمیز فوری بحران در افغانستان برای تقویت امنیت و ثبات منطقه تأکید کرده‌اند.

در اعلامیه آمده که آنان از افغانستان مستقل، متحد و صلح‌آمیز عاری از تروریزم، جنگ و مواد مخدر حمایت می‌کنند.

وزرای خارجه برکس افزده، “اقدامات قابل مشاهده و قابل تأیید بیشتر در افغانستان شدند تا اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان توسط تروریست‌ها استفاده نمی‌شود.”

آنان همچنین بر ضرورت ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری و بدون وقفه به مردم افغانستان و حفظ حقوق اساسی تمام شهروندان، از جمله زنان، دختران و اقوام مختلف تأکید کرده‌اند.

در اعلامیه بر نقش اولیه و مؤثر پلتفرم‌های منطقه‌ای و کشورهای همسایه‌ی افغانستان نیز تأکید و از تلاش‌های این پلتفرم‌ها و ابتکارات منطقه‌ای برای تسهیل حل‌وفصل افغانستان استقبال شده‌است.

هم اکنون ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی، برزیل، روسیه، هند، افریقای جنوبی و چین از اعضای بریکس اند.

اعضای اصلی گروه بریکس برازیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند. این گروه با عضویت مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران و اتیوپی در ابتدای سال جاری میلادی گسترش یافت.

روسیه اعلام کرده که نشست پیش رو بر توسعه همکاری‌ها در سه حوزه کلیدی سیاسی و امنیتی، اقتصادی و مالی، و فرهنگی متمرکز خواهد بود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35880

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *