جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف به نقل از بی‌بی‌سی پژوهشگران انگلیسی امیدوارند به زودی با به کارگیری پهپادها به صورت گروهی بتوانند شعله‌های آتش را قبل از تبدیل آن به آتش‌سوزی بزرگ خاموش کنند.

هیئتی متشکل از آتش‌نشانان، کارشناسان و مهندسان مشغول کار روی طرحی هستند که به گفته آنان امکان می‌دهد یک گروه متشکل از ۳۰ پهپاد مستقل با استفاده از هوش مصنوعی و کار مشترک بتوانند آتش‌های کوچک را قبل از گسترش، شناسایی و خاموش کند.

در حال حاضر هم در عملیات آتش‌نشانی از جمله در شناسایی شعله‌های غیرمشهود و ارزیابی خطرات ایمنی پهپادهایی به کار می‌روند که آتش‌نشانان هدایت آنها را برعهده دارند.

تحقیقات جدید هنوز در مرحله آزمایش است و در مقابله با آتش‌سوزی واقعی به کار نرفته است اما این گروه پژوهشی معتقد است که این اولین تحقیقاتی است که در آن فناوری پهپاد همراه با مهندسی ازدحام (مثل اعزام تعداد زیادی پهپاد) برای اطفاء حریق ترکیب می‌شود.

پهپادهایی که محققان می‌خواهند در نهایت برای اطفای حریق از آنها استفاده کنند، هواپیماهای دو موتوره هستند که طول بال آنها به ۹.۵ متر می‌رسد و ظرفیت حمل مقدار زیادی آب را دارند.

این سیستم نوآورانه از مهندسی ازدحام بهره می‌برد، به این معنا که تعداد زیادی از پهپادها به صورت هماهنگ و دسته‌جمعی به یک ماموریت مشترک می‌پردازند. هدف اصلی از این تحقیقات، کنترل آتش‌سوزی‌های کوچک در مراحل اولیه و جلوگیری از تبدیل آنها به حوادث گسترده و مخرب است.

در حال حاضر، از پهپادها در عملیات آتش‌نشانی برای شناسایی شعله‌های غیرمشهود و ارزیابی خطرات ایمنی استفاده می‌شود، اما هدایت آنها توسط آتش‌نشانان صورت می‌گیرد. با این حال، تحقیقات جدید به دنبال ایجاد سیستمی است که به صورت خودکار و مستقل عمل کند. این پژوهش‌ها هنوز در مرحله آزمایش هستند و در شرایط واقعی به کار گرفته نشده‌اند، اما محققان امیدوارند که بتوانند با ترکیب فناوری پهپاد و مهندسی ازدحام، گام مهمی در جهت اطفای حریق‌های کوچک و جلوگیری از خسارات بیشتر بردارند.

پیشنهاد:   «محمدناصر رهیاب» استاد دانشگاه هرات درگذشت
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *