پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

پروژه انتقال گاز «تاپی» محور رایزنی طالبان و ترکمنستان-ایراف

به گزارش ایراف، امیرخان متقی در این دیدار گفت که دولت طالبان در تلاش است تا تمامی اسناد قانونی پروژه تاپی را نهایی کرده و زمینه آغاز کار عملی این پروژه را فراهم کنند. 

متقی افزوده است که افغانستان در حال کار روی ساخت تاسیسات مربوط به راه‌آهن در بندر تورغندی است و در آینده نزدیک در این زمینه به ترکمنستان اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

پروژه تاپی در سال ۲۰۱۶ توسط رهبران چهار کشور شامل این پروژه، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند گشایش یافت و کار بخش ترکمنستان این پروژه  پایان یافته است.

درازای مجموعی لوله گاز تاپی یک هزار و هشت صد و چهارده کیلومتر است و این لوله، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد.

این خط لوله از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می‌گذرد و هشت صد و شانزده کیلومتر از مجموع یک هزار و هشت صد و چهارده کیلومتر آن در خاک افغانستان کشیده می‌شود.

در افغانستان، خط لوله گاز تاپی در امتداد جاده شاهراه هرات – قندهار کشیده می‌شود و پس از آن از پاکستان می‌گذرد و در نهایت به شهر فزیلکا در هند می‌رسد.

هزینه مجموعی این پروژه بیست و دو میلیارد و پنج صد میلیون دلار است.

این پروژه توسط چند شرکت از افغانستان و ترکمنستان به شمول تصدی گاز افغانستان، شرکت دولتی گاز ترکمنستان و دو شرکت خصوصی از افغانستان تطبیق می‌شود.

با بهره برداری از پروژه تاپی، سالانه افغانستان علاوه بر گرفتن گاز کافی از این پروژه، بیش از چهار صد میلیون دلار حق ترانزیت گاز بدست خواهند آورد.

پیشنهاد:   سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری ۵ کشور خارجی در معادن افغانستان

براساس آمارها، افغانستان در ده سال اول سالانه تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز از این پروژه به دست می‌آید. سهم افغانستان از گاز این پروژه، در ده سال دوم به یک میلیارد متر مکعب و در ده سال سوم پس از تکمیل پروژه، به پنج میلیارد متر مکعب گاز خواهد می‌رسد.

آمارهای نخستین نشان می دهند که با بهره برداری از این پروژه، سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند خواهند رسید.

اکنون پروژه تاپی یک پروژه واحد نبوده، بلکه چندین پروژه دیگر نیز در امتداد این لوله گاز عملی خواهند شد. یکی از این پروژه‌ها، پروژه انتقال برق ۵۰۰ کیلووات ترکمنستان، افغانستان و پاکستان است که برق ترکمنستان را به پاکستان از طریق افغانستان انتقال خواهد داد.

افغانستان سالانه تا ۱۱۰ میلیون دالر حق ترانزیت از انتقال برق ترکمنستان به پاکستان به دست خواهد آورد و سه سب‌-استیشن برق در ولایت‌های هرات، فراه و قندهار ساخته خواهند شد.

به اضافه انتقال برق، کابل فیبر نوری نیز در منطقه کشیده خواهد شد و کشورهای همسایه را با هم وصل خواهد کرد.

پروژه دیگری که در امتداد لوله گاز پروژه تاپی عملی خواهد شد، خط آهنی است که پاکستان و ترکمنستان را از طریق افغانستان با هم وصل می‌کند.

در همین حال، خط آهن بندر تورغندی افغانستان به در ازای ۱۳ کیلومتر با هزینه بیش از ده میلیون دلار توسط کشور ترکمنستان بازسازی خواهد شد.

پیشنهاد می شود: ناامنی چالشی برای پروژه‌های منطقه‌ای

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28642

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *