پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، وزارت دارایی طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که براساس دستور رهبر طالبان، قرض باقی مانده تعدادی از نهادهای خارجی از دولت پیشین را به برخی از نهادهای خارجی به ارزش ۲.۷ میلیارد افغانی پرداخت کرده است.

از جمله ۹۱۰ میلیون افغانی به بانک جهانی و ۱.۹ میلیارد افغانی به بانک توسعه آسیایی بازپرداخت شده است.

همچنین وزارت دارایی طالبان به منظور پرداخت قرض برخی از نهادهای خارجی در سال ۱۴۰۳ مبلغ مشخصی از بودجه ملی اختصاص داده که طبق درخواست نهادهای قرض دهنده و دستور رهبری طالبان به نهادهای مذکور پرداخت خواهد شد.

طالبان ادعا کرده‌اند که در سه سال گذشته از هیچ کشور و یا نهاد خارجی قرض نکرده، بلکه سعی دارد تمام قرض‌های خود را پرداخت کند تا افغانستان بدهکار هیچ کشوری نباشد.

پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان هر هفته حدود ۴۰ تا ۸۰ میلیون دلار پول نقد از آمریکا به افغانستان منتقل می‌شود.

این پول‌ها به بهانه «کمک‌های بشردوستانه» در اختیار طالبان قرار می‌گیرد، اما سیگار و کنگره آمریکا ادعا می‌کنند طالبان به این پول‌ها دست می‌یابند و با ایجاد ۹۰۰ موسسه امدادرسان کمک‌های بشردوستانه را دریافت می‌کند.

از این رو جریان‌هایی در داخل آمریکا از جمله فراکسیون جمهوری‌خواه در کنگره سعی دارند از دسترسی طالبان به این پول‌ها جلوگیری کنند یا حتی جریان انتقال پول افغانستان را مسدود سازند.

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که این دو روش در طولانی مدت به حفظ ارزش پول افغانستان کمک نخواهد کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35422

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *