جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، کار ساخت این جاده که بدخشان را با منطقه یارکند چین وصل می‌کند، سال‌ پیش از منطقه بزای گنبد پامیر آغاز شد و اکنون به نقطه صفر مرزی میان چین و افغانستان رسیده است.

مسئولان در وزارت احیا و توسعه روستایی طالبان گفته‌اند که ساخت دهلیز واخان در گسترش روابط اقتصادی افغانستان با چین مهم است.

نجیب‌الله هارون، سخنگوی وزارت احیا و توسعه روستایی طالبان گفت: از شهرستان واخان بدخشان تا نقطه صفر مرزی کشور چین، کارهای ابتدایی ساخت در ۵۰ کیلومتر به هزینه ۳۶۹ میلیون افغانی به پایان رسیده است.

در همین حال تعدادی از شهروندان بدخشان گفته‌اند که عملی شدن پروژه‌های زیربنایی در این ولایت در ایجاد فرصت‌های کاری نقش مهم دارد.

جاده واخان، افغانستان را مستقیم به کشور چین متصل می کند و این بزرگراه از شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان تا کوتل واخجیر در مرز چین حدود ۴۸۰ کیلومتر طول دارد.

هچنین جاده واخان نقطه وصل ترانزیتی کشور با بخش‌های از آسیای مرکزی نیز محسوب می‌شود.

پس از روی‌کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، چین از کشورهایی بود که روابط خود را با افغانستان ادامه داد و در این مدت سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلاری نیز در بخش معادن این کشور انجام داده است.

حتی چین ریسک تعامل با آنها را پذیرفت و به عنوان اولین کشور، استوارنامه سفیر طالبان را دریافت کرد و همچنین سفیر رسمی خود را به افغانستان اعزام کرد.

در واقع باید گفت که چین به دنبال حضور جدی در افغانستان است؛ اما این حضور با مشکلاتی همراه خواهد بود. آنها اهداف اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود را اولویت قرار می‌دهند.

در حقیقت باید گفت که تهدیدهایی در برابر چینی‌ها در صورت حضور در افغانستان قرار دارد. همکاری اقتصادی چین با افغانستان همزمان رنگ و بوی امنیتی و سیاسی دارد.

با این حال به نظر میرسد چینی‌ها هنوز از روند طالبان مطمئن نیستند و از روش آزمون و خطا در روابط خود با طالبان استفاده میکنند و سعی دارند تا مشخص شدن ثبات در افغانستان آهسته حرکت کنند.

با این حال ساخت این جا‌‌ده بدون شک در روابط اقتصادی دو کشور تحولات ایجاد می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33350

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *