پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

پاکستان ۳۰۰ کامیون حامل میوه و سبزیجات بازرگانان افغان را متوقف کرد-ایراف

به گزارش ایراف، سفارت طالبان در اسلام آباد گفته است که کامیون بازرگانان افغان در گذرگاه‌های تورخم، اسپین بولدک و خرلاچی متوقف شده است.

پاکستان در ماه‌های گذشته طرحی را تصویب کرد که براساس آن رانندگان برای ورود به پاکستان نیاز به اسناد موقت دارند.

اکنون سفارت طالبان در اسلام‌آباد از پاکستان خواسته است تا تکمیل اسناد موقت به ماشین‌های حامل میوه و سبزیجات بازرگانان افغان اجازه ورود و رسیدن به مقصد نهایی را بدهد.

سفارت طالبان در اسلام‌آباد در اطلاعیه‌ای نوشته است که هیاتی از این سفارت روز جمعه (۲۲ تیر) در دیدار با یک مقام وزارت تجارت پاکستان از این کشور خواسته است که به ۳۰۰ کامیون حامل میوه و سبزیجات اجازه ورود بدهد.

هیات طالبان با اشاره به فصل صادرات میوه تازه و سبزیجات، نسبت به اعمال مالیات اضافی بر اموال صادراتی افغانستان ابراز نگرانی کرده است. طالبان گفته افزایش مالیات به زیان کشاورزان افغان و بازار داخلی پاکستان است.

سفارت طالبان در اسلام آباد می‌گوید که ماریا کازی، رئیس دفتر تجارت خارجی وزارت تجارت پاکستان، ضمن ابراز موافقت درباره ترخیص کامیون‌های یادشده، در زمینه تسریع روند صدور سند پذیرش موقت و حل مشکلات کامیون‌های افغانستان اطمینان داده است.

هیات سفارت طالبان از پاکستان خواسته با توجه به رویه گذشته، نهایی‌شدن سند تجارت ترجیحی (PTA) میان افغانستان و پاکستان، این معافیت‌ها مجدداً اعمال شوند.

مقامات وزارت‌های تجارت پاکستان و طالبان در ماه مارچ اعلام کردند که درباره صدور اسناد موقت برای رانندگان خودروهای تجاری به توافق رسیده‌اند.

محمد خرم آغا، وزیر تجارت سابق پاکستان ۲۴ تا ۲۷ مارچ به کابل رفت و مذاکرات فشرده‌ای با نورالدین عزیزی، وزیر تجارت طالبان درباره روابط تجاری- ترانزیتی میان دو کشور داشت.

پیشنهاد:   پایین کشیدن پرچم کنسولگری پاکستان در آلمان توسط شهروندان افغانستان

اختلاف درباره ویزا و پاسپورت رانندگان و جواز عبور از مرز، بارها موجب تعطیلی گذرگاه تورخم شده است. پاکستان هرگونه تردد از مرز را مشروط به داشتن ویزا و پاسپورت ساخته است.

این شرایط روابط اقتصادی افغانستان و پاکستان را دچار تنش جدی کرده است. در این بین تجار افغان ضررهای بسیاری دیده‌اند.

شرایط ایجاد شده از سوی پاکستان باعث شده که تاجران افغان به دنبال راه جدیدی باشند و سعی دارند مسیر ایران را جایگزین پاکستان کنند.

پیشنهاد می شود: رایزنی‌ طالبان و سه کشور منطقه درباره راه آهن افغان – ترانس

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28944

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *