پاکستان خواستار حمایت بیشتر جامعه جهانی از پناهجویان افغان شد

به گزارش ایراف، فیلیپو گراندی، رییس یوان‌اچ‌سی‌آر روز دوشنبه، ۱۸ تیر، در جریان سفرش به پاکستان با چند مقام این کشور از جمله شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در مورد تصمیم اسلام‌آباد برای اخراج پناهجویان بدون مدرک گفت‌وگو کرده است.

قیصر افریدی، سخنگوی این نهاد در پاکستان به خبرگزاری آناتولی گفته است که مقام‌های پاکستانی در این دیدار خواستار کمک بیشتر جامعه جهانی برای رسید‌گی به وضعیت پناهجویان افغان در این کشور شده‌اند.

افریدی افزوده است: «در این دیدارها دولت پاکستان بر لزوم حمایت بیشتر بین‌المللی برای رسیدگی به موضوع پناهجویان تاکید کرد و گراندی اذعان داشت که باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود.»

این نخستین سفر رییس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به پاکستان پس آغاز اخراج اجباری پناهجویان در نوامبر گذشته از این کشور است.

گراندی به مقام‌های پاکستان خاطرنشان کرده است: «بازگشت باید داوطلبانه و بدون هیچ فشاری باشد.»

این مقام سازمان ملل همچنان با پناهجویان افغان در شهر پیشاور واقع در شمال‌غرب پاکستان هم مرز با افغانستان دیدار کرده است.

ماه گذشته میلادی رسانه‌های بین‌المللی از آغاز موج دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان خبر داده بودند.

هرچند اسلام‌آباد آغاز این مرحله را به‌گونه رسمی تاکید نکرده، اما براساس آمارهای طالبان، در روزهای اخیر اخراج پناهجویان از پاکستان افزایش یافته است.

اخراج پناهجویان که در ماه نوامبر گذشته آغاز شده بود، دولت پاکستان ۵۴۱ هزار پناهجوی افغان را از این کشور اخراج کرده است.

پیش از این مقام‌های پاکستانی گفته بودند که نزدیک به ۴.۴ میلیون پناهجوی افغان در این کشور زند‌گی می‌کنند که از این میان حدود ۱.۷۳ میلیون نفر آن‌ها بدون مدرک هستند.

پیشنهاد:   مقام پاکستانی: کابل موضع رسمی درباره «خط دیورند» را با اسلام‌آباد مطرح نکرده است

پس از بازگشت دوباره طالبان بر افغانستان، حدود ۷۰۰ هزار پناهجو وارد پاکستان شده‌اند. جامعه جهانی نیز با ورود مهاجرین هنوز کمک چندانی به پاکستان و ایران در خصوص مهاجرین فراوان افغان نکرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28353

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *