شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
وزارت اقتصاد طالبان دخالت در کمک‌های جهانی به افغانستان را رد کرد

به گزارش ایراف، عبداللطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد، تاکید کرده است که با هدف رسیدن کمک‌ها به افراد نیازمند، این وزارت تنها از چگونگی روند توزیع آن نظارت می‌کند.

نظری گفت: طالبان فقط نظارت می‌کند بر توزیع کمک‌ها و علت‌ هم این است که این کمک‌ها حیف و میل نشوند و به افراد نیازمند توزیع شود؛ اما این‌که برخی گزارش‌ها در ارتباط به دخالت طالبان وجود دارد ما آن را کاملن و قوین رد می‌کنیم.

تاکید برعدم دسترسی طالبان بر کمک‌های مالی

کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌های ایالات متحده آمریکا لایحه جلوگیری از دسترسی طالبان به کمک های مالی آمریکا را تصویب کرد.

تیموتی بروچیت، نایب رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌های آمریکا افزوده است: بخش دوم این لایحه تاکید می‌کند که برنامه‌هایی در پیش گرفته شود تا کمک‌های مالی در دسترس طالبان قرار نگیرد. در بخش سوم این لایحه تاکید شده است تا از پول‌های صندوق امانی و پول بانک مرکزی افغانستان سوءاستفاده نشود.

هرچند در نزدیک به سه سال گذشته تنها ایالات متحده ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار به افغانستان کمک کرده است؛ اما شماری از کارشناسان مسایل اقتصادی به این باوراند که این کمک‌ها در صورتی می‌تواند موثر باشد که در درازمدت روی پروژه‌های زیربنایی هزینه شود.

پیش از این بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان ادعا کرده بود که از ماه اگوست سال ۲۰۲۱ میلادی تا اکنون در افغانستان، شرکای آمریکا ۱۰.۹ میلیون دلار را به‌عنوان مالیات، هزینه‌ها و پول آب و برق به حکومت سرپرست افغانستان پرداخت شده است.

اما، منتقدان از جمله در میان جمهوری‌خواهان باور دارند که بخشی از این کمک‌ها به جیب طالبان می‌رود.

آمریکا 10 میلیون دلار به طالبان مالیات داده‌اند

دفتر سربازرس کمک‌های آمریکا به افغانستان(سیگار) در اوایل ماه خرداد اعلام کرد که موسسات همکار ایالات متحده بیش از ۱۰ میلیون دلار به طالبان مالیات داده‌اند.‌

وزارت خارجه آمریکا گفته که سازمان‌های امدادرسان همکار این کشور تدابیر لازم را برای جلوگیری از دسترسی طالبان به کمک‌های مالی آمریکا اجرا کرده‌اند.

با این حال، جان ساپکو، سربازرس کمک‌های آمریکا به افغانستان به نمایندگان کنگره گفت هیچ تضمینی وجود ندارد که طالبان از کمک‌های آمریکا به مردم افغانستان استفاده نکنند.

این شرایط در حالی است که گسترش فقر در افغانستان شدت بیشتری گرفته است. همچنین کودکان اولین گروهی هستند که در معرض مشکلات جدی قرار دارند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26490

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها