جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

ورود اتباع خارجی بدون «مدرک معتبر» به پاکستان ممنوع شد

به گزارش ایراف، پس از ماه‌ها اعتراض به قوانین سختگیرانه سفر در مرز پاکستان و افغانستان و چندین دور مذاکره، تاجران و مردم محلی در چمن و مقامات دولتی به توافقی دست یافته‌اند که همه مسائل به جز موضوع ویزا را حل و فصل کرده است.

پس از مذاکرات موفقیت‌آمیز در آخر هفته، گذرگاه مرزی با برخی تسهیلات در محدودیت‌های سفر بازگشایی شد، اما مقامات به طور کامل از لغو “الگوی تک‌مدرکی” که در اکتبر سال گذشته تحمیل شده بود، خودداری کردند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد در روز پنجشنبه اعلام کرد: الگوی تک‌مدرکی تضمین خواهد شد و هیچ خارجی بدون مدارک معتبر اجازه ورود به پاکستان را نخواهد داشت.

یکی از دلایل اصلی اعمال این سیاست، تلاش برای کنترل جریان مهاجرت و عبور و مرور غیرقانونی در مرزهای بین پاکستان و افغانستان است. این مرزها به دلیل مشترک بودن و ناهمواری‌های جغرافیایی همواره با چالش‌های امنیتی مواجه بوده‌اند.

با توجه به فعالیت‌های تروریستی و گروه‌های مسلح در مناطق مرزی، پاکستان سعی دارد با استفاده از این الگو، امنیت ملی خود را بهبود ببخشد. البته بستن مرز از تنش‌های میان پاکستان و طالبان نیز سرچشمه می‌گیرد.

در این شرایط بسیاری از تاجران محلی و کسب‌وکارهای کوچک که به تجارت بین دو کشور وابسته هستند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

محدودیت‌های جدید می‌تواند باعث کاهش تجارت و ایجاد مشکلات اقتصادی برای آن‌ها شود. به همین دلیل است که تجار افغان سعی دارند از طریق ایران تجارت خود را ادامه دهند. 

پیشنهاد:   فیض حمید؛ رئیس سابق اداره اطلاعات پاکستان توسط ارتش دستگیر شد

بدون شک اجرای سختگیرانه این سیاست روابط پاکستان با افغانستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شرایط را برای تجار افغان سخت‌تر خواهد کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *