پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

انتقال سالانه ۶ میلیون تن بار میان چابهار - افغانستان- ایراف

حجت عبدالملکی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در نشست مشترک مقامات بلندپایه اقتصادی ایران و افغانستان با بیان اینکه گسترش روابط با همسایگان سیاست قطعی ما است، گفت: توسعه روابط با افغانستان برای ما اهمیت زیادی دارد و بر انتقال سالانه ۱۰ میلیون تن بار از طریق چابهار از مبدأ یا به مقصد افغانستان توافق کرده‌ایم.

به گزارش ایراف؛ حجت‌ عبدالملکی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، روز دوشنبه ۲۵ تیرماه در نشست مسئولان بلندپایه اقتصادی افغانستان و ایران اظهار داشت: در ماه‌های گذشته اتفاقات خیلی خوبی در روابط ایران و افغانستان افتاده است، در دولت شهید رئیسی سیاست اصلی ما گسترش روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای منطقه بود که ما امروز ما شاهد روابط خوب میان ایران و افغانستان هستیم.

او ادامه داد: این‌ سیاست قطعی و اساسی جمهوری اسلامی ایران است و با تغییر دولت‌ها تغییری نمی‌کند.

عبدالملکی تاکید کرد: در این بین توسعه همکاری با افغانستان برای ما اهمیت زیادی دارد. ما و افغانستان ارتباطات دیرینه تمدنی داریم. علاوه بر همکاری‌های اقتصادی این یک موضوع اساسی است که در سیاست کلی ما مدنظر است و رهبر معظم انقلاب روی آن تاکید اساسی دارند.

این مقام جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در حوزه مناطق آزاد ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم. در مرز افغانستان و شرق کشور چند منطقه آزاد داریم و استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند منجر به توسعه تجارت شود.

او ادامه داد: در سفر آقای ملا برادر به ایران ما به تفاهم‌هایی با تاکید بر منطقه آزاد چابهار رسیدیم. ما آنجا برای ارسال سالانه ۶ میلیون تُن بار در سال از مبدا چابهار یا از مبدا یا مقصد افغانستان صحبت کردیم و این مسئله مطرح شد که زیرساخت‌های لازم را ما تامین خواهیم کرد.

پیشنهاد:   تلاش تاجران افغان برای جایگزینی مسیر پاکستان به‌منظور صادرات میوه افغانستان

عبدالملکی گفت: ایران و افغانستان تمایل دارند که از ظرفیت موجود در چابهار به‌خصوص با محوریت ترانزیت استفاده کنند.

گفتنی است که بعد از ظهر امروز دوشنبه ۲۵ تیرماه نشست مسئولان عالی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان با حضور نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان و مقام‌های ارشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به میزبانی منطقه آزاد دوغارون برگزار شد.

لازم به ذکر است پس از کاهش واردات افغانستان از پاکستان، مسئولان اعلام کردند که چابهار جایگزین می‌شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29319

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *