نقش القاعده در استخراج و قاچاق معادن

به گزارش ایراف، گئورگی ماچیتیدزه، پژوهشگر روسی در مقاله‌ای که در روزنامه روسی زبان «نیزویسیمایا گزیته» منتشر کرده نوشته است که شبکه القاعده با محبوبیت خاصی که برای طالبان دارد، هشت کمپ نظامی در ولایت‌های غزنی، لغمان، ارزگان، پروان و یک ذخیرگاه مرکزی سلاح در ولایت پنجشیر ایجاد کرده است.

طالبان پیش از این گفته‌اند که گروه‌های هراس‌افگن در افغانستانِ زیر اداره آنان حضور ندارند.

اما این پژوهش‌گر روسی در مقاله‌اش تحت عنوان «پیامدهای منطقه‌ای بی‌ثباتی افغانستان» نوشته است که شبکه القاعده بر شماری از معادن در تخار و بدخشان نیز نظارت می‌کند.

در این مقاله آمده است که شبکه القاعده «با استخدام ده‌ها هزار کارگر» این معادن را استخراج می‌کند.

به گفته این پژوهش‌گر روسی, القاعده عواید به دست آمده این معادن را با طالبان تقسیم می‌کند.

ماچیتیدزه می‌نویسد که شبکه القاعده «در دو سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار» از فروش طلای بدخشان، عواید به دست آورده است.

گفتنی است سیف العدل، رهبر کنونی القاعده به اعضای این شبکه گفت برای آموزش نظامی به افغانستان بیایید و این امر باعث نگرانی کشورهای منطقه به شمول روسیه شده است.

پیش از این، گروه تحلیل سازمان‌های ملل متحد گزارش داده است که خلاف تعهدات دوحه رابطه طالبان با گروه‌های تندرو به شمول القاعده قطع نشده است.

در همین حال نگرانی وزیر دفاع روسیه از افزایش فعالیت گروه های تروریستی علیه آسیای مرکزی در افغانستان در خبرها آمده بود و آندری بلوسف؛ وزیر دفاع روسیه در جریان سخنرانی خود در اجلاس شورای وزیران دفاع پیمان امنیت دسته جمعی افغانستان را منبع اصلی بی ثباتی خواند.

به گفته مقامات ارشد دولت آمریکا، افغانستان نزدیک به یک تریلیون دلار ذخایر معدنی دست نخورده در افغانستان کشف کرده که بسیار فراتر از ذخایر شناخته شده قبلی است، برای تغییر اساسی اقتصاد افغانستان و شاید خود جنگ افغانستان کافی باشد.

البته این رقم تا ۳ تریلیون دلار نیز برآورد می‌شود و اکنون طالبان با بازگشت به قدرت در افغانستان پس از ۲۰ سال، کنترل این ثروت عظیم از منابع طبیعی را به دست گرفته است.

گزارش سال ۲۰۱۹ وزارت معادن و نفت افغانستان، ذخایر مس این کشور را تقریبا ۳۰ میلیون تن اعلام کرد. نقشه راه معادن افغانستان که توسط این وزارت در همان سال منتشر شد، برآورد می‌کند که ۲۸.۵ میلیون تن مس دیگر در ذخایر کشف نشده وجود دارد.

با افزایش تقاضا برای این فلز، مجموع آن به ۶۰میلیون تن می‌رسد که ارزش آن صدها میلیارد دلار به قیمت‌های کنونی است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25822

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها