دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، وزارت صنعت و تجارت طالبان امروز شنبه، ۲۷ مرداد اعلام کرده است که نخست‌وزیر ازبکستان به کابل سفر کرده است.

این وزارت طالبان گفته که او از سوی عبدالسلام حنفی؛ معاون اداری نخست‌وزیر و نورالدین عزیزی؛ سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در فرودگاه کابل مورد استقبال قرار گرفته است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان هدف از سفر نخست‌وزیر ازبکستان را اشتراک در نشست دوجانبه و تواصل تجاری میان افغانستان و ازبکستان و افتتاح نمایشگاه محصولات و تولیدات کشور ازبکستان گفته است.

این در حالی است که چند روز پیش طالبان از برگزاری نشست سه‌جانبه بین افغانستان، ازبکستان و آذربایجان خبر داده بود.

قرار است نمایشگاه محصولات و تولیدات ازبکستان امروز در کابل افتتاح شود.

طالبان پس از به قدرت رسیدن مجدد، روابط گسترده‌ی تجاری با کشور ازبکستان برقرار کرده است. ازبکستان نیز با این گروه روابط دیپلماتیک دارد اما به‌طور علنی طالبان را به‌رسمیت نشناخته است.

در نمایشگاهی که اخیراً برگزار شد، وزیر گردشگری ازبکستان به همراه مقامات دولتی و تجاری این کشور به دیدار و تبادل نظر با دیگر شرکت‌کنندگان پرداختند. در این نمایشگاه، فرصت‌های جدید برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری بین ازبکستان و سایر کشورها مورد بررسی قرار گرفت. 

وزیر گردشگری ازبکستان در سخنرانی خود بر اهمیت ارتقاء صنعت گردشگری به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصادی کشور تأکید کرد و به معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه پرداخت. 

روابط اقتصادی میان طالبان و ازبکستان در سال‌های اخیر در حال گسترش است، به ویژه با توجه به وضعیت خاص افغانستان و نیازهای اقتصادی این کشور. در چند سال گذشته، مقامات ازبکستان تلاش کرده‌اند تا با طالبان برای تسهیل تجارت و همکاری‌های اقتصادی تعامل کنند.

پیشنهاد:   امکان ترانزیت سنگ‌آهن هرات به بنادر جنوبی ایران فراهم شد

ازبکستان به دنبال تقویت تجارت دوجانبه با افغانستان است و برای این منظور، پروژه‌های زیرساختی از جمله ساخت جاده‌ها و خطوط آهن را در نظر دارد تا مسیرهای تجاری را تسهیل کند. ازبکستان به عنوان بخشی از سیاست‌های خود برای کمک به مردم افغانستان، کمک‌های بشردوستانه و نیازهای انسانی را به این کشور ارسال کرده است.

مذاکرات برای راه‌اندازی پروژه‌های مشترک در زمینه‌های مختلف مانند انرژی، آب، و کشاورزی در حال انجام است که هدف آن تقویت همکاری‌های اقتصادی و توسعه پایدار در منطقه است.

این روابط اقتصادی در شرایط پیچیده و متغیر افغانستان و سیاست‌های بین‌المللی نسبت به طالبان، نقش مهمی در تأمین نیازهای اقتصادی افغانستان و تقویت ثبات در منطقه ایفا می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32889

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *