تازه‌ترین‌ها:

موج بارش‌های امیدبخش و محک ادعاهای افغانستان

موج بارش‌ها در ایران از بامداد یکشنبه آغاز شده است. همزمان در افغانستان نیز بارش‌هایی که از چند روز پیش آغاز شده طی روزهای آینده همچنان ادامه خواهد داشت؛ رویدادی که امیدهای تازه‌ای را برای پایان خشکسالی و تامین حقابه ایران از رود هیرمند ایجاد کرده است.

به گزارش ایراف، سامانه دیگری پشت سر این سامانه از غرب کشور وارد می‌شود و با ادغام این دو سامانه میزان بارش ها به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. به طوریکه وقوع حادثه سیل در گیلان، مازندران، شمال خوزستان، ایلام، فارس، جنوب کرمان، بلوچستان حتمی به‌نظر می‌رسد.

در آن سو در افغانستان نیز این سامانه بارشی از عصر دوشنبه تقریبا تمام کشور به ویژه حوضه دریایی هلمند را فرا گرفته و بیشینه بارش در این حوضه حدود ۲۰ میلی‌متر و در پایین دست حوضه خواهد بود.

بارش‌ها در ایران و افغانستان تا جمعه ۸ مارس ادامه پیدا می‌کند و حدود دو هفته نقاط مختلف ایران و تقریبا همه سطوح افغانستان بارش‌های بی‌سابقه‌ای را در طول سال آبی جاری تجربه خواهند کرد.

موج بارش‌های امیدبخش و محک ادعاهای افغانستان

بیشینه بارش در حوضه آبریز هیرمند حدود ۷۵ میلی‌متر تخمین زده می‌شود.

در بخش هایی از افغانستان به طور مشخص تا 1000 میلی‌متر طی ۱۰ روز آینده بارش پیش بینی شده است.

پیش بینی بارش ۱۰ روز آتی نشان می‌دهد که مشخصا یک بارش چشمگیر در پایین دست سد کجکی قابل پیش‌بینی‌ است که می‌تواند موجب یک آورد خوب به سمت بند کمال خان شود.

به این ترتیب، هفته آینده دستخوش اتفاقات تعیین کننده ای خواهد بود که موضوع گودزره و رهاسازی آب به سمت پایین دست سد (با مد نظر قرار دادن محدودیت دریچه‌های سد) شاید از آن جمله باشد.

پیشنهاد:   نجات صدها مسافر گیر کرده در برف در بامیان

این در حالی است که مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم اعلام کرده که از ۴۳ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی گزارش باران مخابره شده که از زابل ۱.۶، زهک ۲.۸، تمندان ۱۵.۵ و ایرانشهر ۱.۱ میلی متر باران باریده است.

حال باید دید با این حجم گسترده بارندگی و نزولات جوی و متعاقب آن تامین آب و پر شدن مخازن و سدها در افغانستان، رهاسازی حقابه ایران به کجا خواهد رسید چون دیگر بهانه‌ خشکسالی در مورد عدم تامین حقابه، منطقی نخواهد بود.

پیشنهاد می شود: دیدار متقی با نماینده روسیه در امور اقلیمی

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=7579

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *