به گزارش ایراف، حکومت قزاقستان اعلام کرد که در پی درخواست طالبان برای صادرات موتورسیکلت‌های ساخت این کشور به افغانستان این درخواست را بررسی می‌کند.

سریک ژومانگارین، معاون نخست وزیر قزاقستان گفته است که یکی دیگر از طرح‌های همکاری با طالبان اجرای پروژه‌های مشترک در افغانستان در زمینه اکتشافات زمینی و استخراج و فرآوری منابع معدنی خواهد بود.

پیشتر طالبان به نقل از نخست‌وزیر قزاقستان گفته بود که این کشور افغانستان را شریک اقتصادی جدایی‌ناپذیر خود تلقی می‌کند.

حجم مبادلات تجاری قزاقستان و افغانستان در ۸ ماه سال جاری بیش از ۳۳۰ میلیون دلار آمریکا بوده که ۳۱۵ میلیون دلار آن شامل صادرات قزاقستان است.

بر مبنای آمارها، قزاقستان در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۴۸هزار موتور تولید کرده و وزارت اقتصاد ملی قزاقستان گزارش داده که صنعت موتورسازی در این کشور در سال گذشته ۴۲درصد افزایش داشته‌ است.

رئیس اتحادیه موتورسازان قزاقستان می‌گوید که این صنعت به میزان قابل توجهی نرخ تولید را افزایش داده و موتورهای مونتاژ شده داخلی در بین مردم محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش ایراف، ایران در اواخر دهه 90 به عنوان یکی از کشورهای پیشرو صادرکننده موتور سیکلت به افغانستان بود که به دلیل کاهش تولید حجم صادرات موتور سیکلت به افغانستان کاهش یافت.

در این باره محمدخادم منصوری، رئیس سابق اتحادیه موتور سیکلت گفته بود ایران به دوکشور عراق و افغانستان موتور سیکلت صادر می کند اما وضعیت تولید به گونه ای است که حجم صادرات به این دو کشور روند نزولی دارد.

برخی از تولیدکنندگان موتور سیکلت ایرانی گفته بودند حاضرند موتور سیکلت های بنزینی را جایگزین موتور سیکلت های برقی کنند و براین اساس موتور سیکلت های بنزینی روانه افغانستان شود.

از اعلام این خبر تاکنون بیش از 4 سال می گذرد و امار دقیقی از صادرات این وسیله ایاب و ذهاب به افغانستان در دست نیست.

پیگیری خبرنگار ایراف از مسئولان وزارت صنعت ایران حاکی از آن است که اولویت تامین موتور سیکلت در داخل کشور است ولی به دلیل افزایش قیمت موتور سیکلت در داخل، تولید کاهش یافته است و با این روند صادرات نیز مقرون به صرفه نیست زیرا با قیمت های پایین تری می توان موتور سیکلت را در کشورهای دیگر تولید و صادر کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38813

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *