پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، به نقل از خبرگزاری فرانسه یک مرد 65 ساله به نام اسدالله از ولایت هلمند عنوان می‌کند که مردمی که در گذشته خشخاش کشت می‌کردند اکنون با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

اسدالله 65 ساله ساکن ولات هلمند در گذشته 250 تا ۱۰۰ میلیون افغانی در هر فصل از کشت خشخاش درآمد داشته، اما پس از حکم ممنوعیت کشت این گیاه، اکنون در تامین مخارج زندگی خود درمانده است.

او می گوید: دیگر چیزی برای خوردن نداریم. همه چیز تمام شد. در حال حاضر 25 هزار افغانی خرج و خوراک‌مان است و آن هم به سختی. همه زارعین ضربه سختی از لحاظ اقتصادی خورده اند.

این در حالی است که حکم هبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان در آوریل 2022 مبنی بر ممنوعیت تولید خشخاش، باعث کاهش 95 درصدی برداشت ها در سال گذشته شد. 

پس از اجرای این حکم، کشاورزان از لحاظ اقتصادی ضربه سختی خوردند. به گفته دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، ریشه کن سازی خشخاش در سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار به کشاورزان افغان خسارت وارد کرده است.

اما این در حالی است که بعضی از کشاورزان مقداری از خشخاش‌های تولیدشده شان را در خانه‌ها پنهان ساخته‌اند تا در موقعیتی مناسب آن‌ها را به فروش برسانند.

از سوی دیگر روز گذشته‌، سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان، در دیدار با سفیر ژاپن خواستار کمک بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر و ترویج کشت جایگزین در افغانستان شد. ژاپن وعده داده که در زمینه‌های مبارزه با مواد مخدر، بهداشت و کمک به مهاجران به همکاری خود ادامه دهد.

سازمان ملل متحد هم در گزارش سه ماهه‌اش گفته است که بر اساس آمارهای دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم این نهاد، با وجود کاهش ۹۵ درصدی کشت خشخاش در سال گذشته میلادی، شواهد میدانی نشان می‌دهند که کشت خشخاش در زمان تهیه این گزارش، عمدتاً در ولایت‌های بدخشان، هرات، قندهار، ننگرهار و تخار همچنان ادامه داشته است.

در گزارش آمده است که در این مدت، طالبان حدود ۸۶۰ هکتار از مزارع خشخاش را در مناطق مختلف بدخشان تخریب کرده‌اند.

در این مدت برنامه توسعه جایگزین ملل متحد به بیش از ۹۳۵ خانواده در ولایات شرقی و جنوبی با ارائه حمایت‌های فوری برای تولید محصولات کشاورزی و دامداری کمک کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35606

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *