تازه‌ترین‌ها:

مرز ماهیرود

به گزارش ایراف، محمد کوهگرد مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی امروز (دوشنبه، ۹ مهر) اعلام کرد که در ۶ ماه نخست امسال ۱۵ هزار و ۷۱۱ دستگاه کامیون به وزن ۴۰۴ هزار و ۵۰۴ تن از مرز ماهیرود به مقصد افغانستان ترانزیت شده که از نظر وزن نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۱۹ درصد رشد دارد.

به گفته او؛ این ترانزیت شامل لوازم یدکی مستعمل، شکر، آرد، فوفل، روغن خوراکی و کود شیمایی بوده که از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه و اندونزی از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

گذرگاه مرزی ماهیرود یا نقطه مرزی «میل ۷۸» یک گذرگاه مرزی بین ایران و افغانستان است که در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی قرار دارد و نام این مرز در کشور افغانستان، مرز «ابونصر فراهی» است، البته خراسان جنوبی در چهار شهرستان با افغانستان مرز مشترک دارد که فعال‌ترین آنها پایانه مرزی ماهیرود است.

البته لازم به یادآوری است که ترانزیت زمینی خراسان جنوبی از مرز ماهیرود به افغانستان در سه ماهه ابتدایی امسال نیز با رشد چشمگیری همراه بوده و تعداد ۹ هزار و ۱۳۴ کامیون حامل ۲۳۶ هزار و ۲۳۵ تن کالا از این مرز به افغانستان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۷۳۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این افزایش قابل‌توجه در ترانزیت کالا می‌تواند به دلایل متعددی از جمله بهبود زیرساخت‌های مرزی، تسهیل مقررات گمرکی، تقویت روابط تجاری بین دو کشور و افزایش امنیت مرزی مرتبط باشد؛ این روند نشان‌دهنده پتانسیل بالای مرز ماهیرود برای تبدیل شدن به یک گذرگاه اصلی ترانزیتی در منطقه است و می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان داشته باشد.

پیشنهاد:   ایرانی‌ها می‌توانند مانند افغان‌ها در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36369

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *