جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، کنسرسیوم ریلی کشور در اولین واکنش رسانه‌ای در خصوص اختلافات با شرکت راه آهن گفت: سکوت در مقابل اقدامات مدیرعامل راه آهن، خیانت به کشور است.

چند قبل ویدیوی از سوی «کنسرسیوم ریلی افغانستان» منتشر شده که نشان می‌داد، عده‌ای در حال باز کردن سوزن ایستگاه میوتک در شرق کشور هستند تا قطار حامل کالای تجاری افغانستان، از خط خارج و دچار سانحه شود.

اداره راه آهن انتشار این ویدیو آن را «فضاسازی» خوانده و راه آهن افغانستان را به «اشغال» یک ایستگاه راه ایران متهم کرده؛ اداره راه آهن افغانستان اما این ادعا را تکذیب کرده است.

در خصوص انتشار این ویدیو و اتفاقات آن ایراف با مصطفی رضایی، مدیر کنسرسیوم توسعه ریلی ایران و افغانستان گفت‌وگویی نیز داشت که وی گفت: در رسانه‌های مختلف مطرح شده که یک مجموعه‌ای از افغانستان به خطوط ریلی ایران تجاوز کرده‌اند و ایستگاهی را گرفته‌اند. چنین موضوعی را تکذیب می‌کنیم.

از سوی دیگر این روزها کنسرسیوم ریلی کشور در اولین واکنش رسانه‌ای خود ادعا کرده که عوامل پیمانکار راه‌آهن شرق به‌طور عمدی سانحه‌ای برای قطار باری در مسیر منتهی به مرز مشترک با افغانستان ایجاد کرده‌اند.

این قطار حامل محموله صادراتی ایران به افغانستان بوده است.

همچنین به اقدام مدیرعامل راه‌آهن برای باز کردن زبانه سوزن ریل در مسیر قطار در حال حرکت انتقاد شده است. این قطار تحت مدیریت کنسرسیوم ریلی کشور بوده و در خارج از شبکه ریلی راه‌آهن ایران قرار داشته است.

همچنین در این‌ واکنش آمده که  از مدیرعامل سوال شده که آیا حفاظت از مرزهای کشور بر عهده اوست یا مرزبانان کشور و اینکه آیا اقدام او در باز کردن زبانه سوزن ریل، برای جلوگیری از تجاوز مرزی بوده است.

همچنین مطرح شده که آیا مسئولیت تامین امنیت و ایمنی خط و قطارهای ترانزیتی به افغانستان بر عهده مدیرعامل راه‌آهن است یا کنسرسیوم ریلی؟

در جای دیگری کنسرسیوم انتقاد کرده که به جای تقویت روابط اقتصادی با افغانستان، مدیرعامل با اقدامات خود به پروژه‌های ضد افغانستان کمک کرده است.

در این واکنش رسانه‌ای مدیرعامل به تخریب جایگاه ترانزیتی کشور در افغانستان متهم شده و پرسیده شده که زیان‌های مالی ناشی از این اقدامات چگونه جبران خواهد شد. همچنین از توقف و تحریم قطار ترانزیتی افغانستان به ترکیه که تمام تشریفات قانونی را طی کرده بود، انتقاد شده است.

کنسرسیوم ریلی مدت‌هاست گفته که پروژه کریدور ریلی استراتژیک ایران – افغانستان – چین به دلیل ممانعت مدیرعامل از انتقال مصالح به افغانستان تعطیل شده است. همچنین مدیرعامل متهم به سوءاستفاده از تیم حقوقی و وکلای راه‌آهن برای حذف منتقدان و بخش خصوصی از صنعت ریلی شده است.

از سوی دیگر مدیرعامل راه آهن تا امروز گزارش عملکرد خود در حوزه شرق را در گزارشات راه‌آهن نیاورده است. همچنین با وجود دستور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی برای عزل مدیرعامل، او هنوز در سمت خود باقی مانده است.

از ماه‌های نخست امسال که قطار ترانزیتی افغانستان به مقصد ترکیه از ایران می‌گذشت، توسط راه آهن متوقف شد؛ این مشکلات هر روز جدی تر شده است.

بسیاری این برخورد راه‌آهن را مخالفت با کار بخش خصوصی می‌دانند. همچنین شاهد کارشکنی‌های جدی‌تر در هفته‌های اخیر از سمت راه آهن هستیم.

باید دید که دولت چهاردهم چه برنامه‌ای برای حل این بحران در حالی که رییس جمهور و وزیر خارجه از اهمیت کریدورها سخن گفتند، خواهد داشت.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34293

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *