مجاهد: بیش‌تر مشکلات افغانستان ناشی از تحریم‌ها و محرومیت‌های بین‌المللی است

به گزارش ایراف؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، امروز چهارشنبه ۱۳ تیرماه که در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت، اظهارداشت: اینکه که کشورها چگونه می‌توانند موانع را از سر راه بخش خصوصی افغانستان بردارند و آن را تقویت کنند و اینکه چگونه می‌توانند در مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان همکاری کنند، دو موضوع مهم نشست دوحه بود.

به گفته او «دستاوردها» و «پیشرفت‌های» طالبان در بخش خصوصی و «مبارزه» با مواد مخدر آشکار شد، مشکلات افغان‌ها در هر دو حوزه با بین‌المللی شریک شد. ما معتقدیم که بیشتر مشکلات ناشی از تحریم‌ها و محرومیت‌های بین‌المللی است.

سرپرست هیات اعزامی طالبان به دوحه ادعا کرد که «پیشرفت‌ها و دستاوردهای» طالبان در«مبارزه» با مواد مخدر برای شرکت‌کنندگان «حیرت‌انگیز» بود.

این مقام طالبان گفت: ما به جهانیان اعلام کرده‌ایم که ابتدا باید تمام مسایل بشردوستانه را که مستقیماً به زندگی روزمره افغان‌ها مربوط می‌شود از مسایل سیاسی جدا کنند و از این مسائل به عنوان ابزار فشار سیاسی استفاده نکنند.

مجاهد افزود: بسیار مهم بود که تقریباً همه کشورها در هر دو موضوع منتخب (تقویت بخش خصوصی و مبارزه با مواد مخدر) با افغانستان قول همکاری دادند و آن را تعهد کشورها نامیدند.

با این حال او اذعان کرد: «اینکه شما می‌دانید در چنین نشست‌هایی نظریات و موقف‌های کشورها بیان می‌شود، نیت و اراده کشورها معلوم می‌گردد».

مجاهد در نهایت گفت: اینکه این نشست مطابق خواست افغانستان و با در نظرداشت منافع ملی ما دایر شد و همچنان ما توانستیم شرکت کنیم، از شرایط خود جهان را مطلع سازیم مهم و ارزنده بود.

او بار دیگر تاکید کرد که مسائل تجاری و بشردوستانه باید از مسائل سیاسی جدا شود و افزود که در سطح منطقه، افغانستان شرکای خوبی دارد و منزوی نیست و سیاست‌های فشار و تحریم باید راه‌های تعامل سازنده باز شود.

این سخنان مجاهد در حالی گفته می‌شود که اولویت اصلی طالبان که رفع تحریم‌ها و آزادسازی دارایی‌های بانکی افغانستان بود در دوحه به سرانجام نرسید.

حتی رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل ملل متحد که سومین نشست دوحه را میز‌بانی کرد گفت بحث عمیقی درباره رفع تحریم ها نداشتیم و به رسمیت شناختن دولت طالبان در برنامه دوحه نیست.

دی‌کارلو افزود که روند نشست‌های د‌‌وحه گامی برای به رسمیت شناسی طالبان نیست. او ابراز امیدواری کرد که مشکل ممنوعیت آموزش دختران «به زودی» برطرف شود.

پیش از این نیز ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در مورد افغانستان هم موافقت با حذف تحریم‌های طالبان را تکذیب کرده بود و گفت روسیه با رفع هیچ نوع محدودیت اقتصادی افغانستان موافقت نکرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27546

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها