جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان در دیدار با تاکایوشی کورومیا، سفیر ژاپن خواستار کمک جهانی برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان شد.

حقانی گفته که جامعه جهانی در ترویج کشت جایگزین خشخاش به کشاورزان کمک کند.

این وزارتخانه روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور در این یادداشت خبری که در صفحه ایکس خود منتشر کرده نوشته است که در این دیدار سفیر ژاپن وعده داده است که کشورش در زمینه‌ مبارزه با مواد مخدر، بهداشت و کمک به مهاجران برگشته به کشور به کمک‌های خود ادامه خواهد داد.

وزارت کشور طالبان افزود که سراج‌الدین حقانی از جامعه جهانی خواسته است که برای ریشه‌کن کردن و کنترل مواد مخدر در توسعه کشت جایگزین با کشاورزان افغان همکاری کند.

طالبان می‌گویند که پس از بازگشت به قدرت با کشت مواد مخدر مبارزه کرده‌اند، اما دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل برآورد کرده که افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید کرد.

همچنین ملل متحد در گزارش سه ماهه‌اش گفته است که براساس آمارهای دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم ملل متحد، با وجود کاهش ۹۵ درصدی کشت خشخاش در سال گذشته میلادی، شواهد میدانی نشان می‌دهند که کشت خشخاش در دوران این گزارش، عمدتاً در ولایت‌های بدخشان، هرات، قندهار، ننگرهار و تخار همچنین ادامه داشته است.

در این گزارش آمده است که در این مدت، طالبان حدود ۸۶۰ هکتار از مزارع خشخاش را در مناطق مختلف بدخشان تخریب کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بین ماه‌های می و جولای، قیمت تریاک تغییرات جزئی داشت و میانگین قیمت ملی تریاک خشک از ۷۳۷ دلار به ۷۳۸ دلار در هر کیلوگرم رسیده است که نسبت به دسامبر ۲۰۲۳ (۸۰۲ دلار در هر کیلوگرم) کاهش نشان می‌دهد.

در این گزارش همچنین آمده است که در این مدت برنامه توسعه جایگزین ملل متحد به بیش از ۹۳۵ خانواده در ولایات شرقی و جنوبی با ارائه حمایت‌های فوری برای تولید محصولات کشاورزی و دامداری کمک کرده است.

همچنین ایران با باندهای مواد مخدر مقابله فرامرزی خود را تقویت کرده و کشفیات مواد مخدر در استان‌های شرقی کاهش یافته است.

قاسم رضایی، جانشین فراجا، اعلام کرد که حاکمان جدید افغانستان نظارت بیشتری بر کشت مواد مخدر دارند. ایران همچنان با چالش‌های مرتبط با قاچاق، خرده‌فروشان، معتادان متجاهر، و پول‌شویی مرتبط با مواد مخدر مواجه است و همکاری منطقه‌ای برای مقابله با این معضل افزایش یافته است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35547

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *