به گزارش ایراف، اخیرا مسئولان اتحادیه پالایشگاه‌های افغانستان گفته است که این کشور در تولید گازوئیل به 80 درصد خودکفایی رسیده و مابقی سوخت مورد نیاز نیز به طور رسمی وارد خاک این کشور می‌شود.

در صورتی که واقعیت این مسئله نشان می‌دهد که دیگر نباید گازوئیلی از سوی ایران به خاک این کشور قاچاق شود، اما ظاهرا اینگونه نیست.

در همین رابطه نیز مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران گفته‌اند که یک ششم از گازوئیل تولیدی ایران که معادل 20 میلیون لیتر می‌شود به دو کشور افغانستان و پاکستان قاچاق می‌شود.

اوایل شهریور ماه بود که عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در نشست خبری به موضوع قاچاق سوخت به افغانستان اشاره کرد که صحبت‌های او بازتاب جهانی یافت.

علی شمس اردکانی از قاچاق روزانه ۱۲ میلیون لیتر انواع سوخت از کشور خبر داد و گفت: اختلاف قیمت سوخت در افغانستان و ایران موجب شده است تا این فعالیت همچنان جذاب باشد.

اگرچه وی آمار تفکیکی از قاچاق سوخت ارائه نکرده است اما براساس گفته‌های مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران افغانستان در رتبه نخست قاچاق سوخت و پاکستان و ترکیه و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در رتبه های بعد قرار دارند.

همچنین مالک شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا به این موضوع پرداخته و گفته است روزانه بیش از 5 میلیون لیتر انواع سوخت شامل بنزین و گازوئیل به افغانستان قاچاق می‌شود.

خط قاچاق سوخت میان ایران و افغانستان سال‌های سال است که دایر است. به تازگی گزارشی به نقل از آژانس اطلاعات داخلی پاکستان منتشر شده که طبق آن، سالانه چیزی حدود 2 میلیارد و 800 میلیون لیتر سوخت،‌ از ایران به این کشور قاچاق می‌شود.

روزنامه اکسپرس تریبیون، مدتی پیش، گزارش داد که تقریبا یک سوم گازوئیل پاکستان به ارزش 201 میلیون دلار، از مسیر قاچاق از ایران تأمین می شود. حجم این قاچاق آنقدر بالاست که نزدیک به 1000 پمپ بنزین در پاکستان، سوخت ایرانی را عرضه می کنند.

در این گزارش آمده است این تازه شرایطی است که پاکستان پالایشگاه‌های به مراتب بزرگتر از افغانستان دارد با این حال نمی توان آمار دقیقی از حجم قاچاق سوخت به پاکستان و افغانستان داد.

با این حال در ماه‌های اخیر نظارت ها بر روند قاچاق سوخت در مرزهای شرقی کشور افزایش یافته است و براین اساس در برخی از گمرکات کشور کنترل ها تشدید شده است اما باز  با این وضعیت همچنان قاچاق سوخت در حال انجام است و قاچاق چیان از این فعالیت سودهای کلانی به جیب می‌‌زنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37884

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *