شنبه 17 سنبله 1403 برابر با Saturday, 7 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

قانون کار افغانستان تغییر کرد؛ انتقاد از تحریم‌‌های خارجی بر مردم افغانستان و طالبان

به گزارش ایراف، عمری امروز سه‌شنبه ۲ مرداد در کنفرانس ملی کار در کابل، این قانون را برای کار ضروی عنوان کرد و افزود که با طرح آن بیشترین مشکلات در بخش کار حل می‌شود، همچنین حقوق کارگران تأمین و به نگرانی‌های موجود راه‌حل‌های قانونی و معقول پیدا می‌شود.

عبدالمنان عمری، سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی طالبان در کنفرانس ملی کار گفت: به دلیل چندین دهه جنگ و اشغال در افغانستان، بخش کار، سیستم معیشتی و زیرساخت‌های کشور به‌شدت آسیب دیده است.

عمری افزود: دولت سرپرست مبارزه با بی‌کاری را یکی از مسئولیت‌ها و اولویت‌های اصلی خود دانسته و برای رفع آن پروژه‌های مختلف را از طریق بخش‌های مربوطه راه‌اندازی کرده‌است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در اداره‌ها دولتی و شماری دیگر در بخش خصوصی مشغول به کار هستند.

جهان تاجران افغان را محدود کرده است

همچنین امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان در کنفرانس ملی کار گفت: جهان در قبال مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان با دولت سرپرست نه تنها به خوبی رفتار نکرد؛ بلکه برای بانک‌ها و تسهیلات تاجران افغان محدودیت وضع کرده است.

آقای متقی افزود: اکنون معتادین سلامت شده و کشاورزان در افغانستان برای معیشت کار می‌خواهند.

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر طالبان هم در کنفرانس ملی کار، برنامه‌های ناکام رژیم‌های گذشته، جنگ‌های دوامدار، اشغال، نبود نیروی کار معیاری، وجود اقتصاد مافیایی و مجرمانه در گذشته، صادرات نامتوازن و عدم دسترسی تولیدات داخلی به بازار مناسب را از عوامل اصلی بیکاری موجود در کشور خواند.

معاون سیاسی نخست وزیر طالبان بیان کرد: این بحران‌ به‌عنوان میراث بد به دولت سرپرست داده شده که طالبان توانست با تدبیر خوب و حکمت با این بحران‌ مبارزه کند.

پیشنهاد:   آمادگی تجار روس برای ورود به بازار افغانستان

وی برای کاهش فقر و بیکاری از کشورهای جهان خواست تا به محدودیت‌های غیرقانونی و ناعادلانه در برابر مردم افغانستان و مقام‌های طالبان پایان دهند.

معاون سیاسی نخست وزیر طالبان گفت که با دولت سرپرست باید به عنوان یک عضو فعال جامعه جهانی همکاری داشته باشند.

محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان هم در پیامی که به کنفرانس ملی کار فرستاده بود، ایجاد فرصت‌های کاری بهتر برای شهروندان و حل مشکلات آنان را از اولویت‌های دولت سرپرست خواند. همچنین در این پیام از بخش خصوصی افغانستان خواسته است تا سرمایه‌گذاری‌های خود را در کشور گسترش داده و در کنار دولت سرپرست با فقر و بیکاری مبارزه کنند.

طالبان به دنبال احیای اقتصاد افغانستان

از سوی دیگر عبدالواسع، رییس دفتر نخست وزیر طالبان در این کنفرانس گفت: سیاست طالبان اقتصادمحور بوده و به دنبال احیای اقتصاد کشور با تشویق بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

وی در ادامه مطرح کرد: نرخ بیکاری در کشور زیاد است و این کنفرانس برای کاهش بیکاری راه اندازی شده است.

عبدالواسع در نهایت گفت: فعالیت پروژه محور و کوتاه مدت نتوانست کشور را در دو دهه اخیر از فقر و بیکاری نجات دهد.

شیخ نورالحق انور، رییس عمومی اداره امور طالبان نیز در کنفرانس ملی کار گفت: پس از حاکمیت دولت سرپرست، هماهنگی بی‌سابقه در اداره‌های دولتی به وجود آمده است.

وی افزود: اجرایی کردن پروژه‌های اساسی و توسعه‌ای در کشور از اولویت‌های دولت سرپرست است.

در آینده نزدیک کار معدن مس عینک و پروژه تاپی آغاز می‌شود

در همین کنفرانس هدایت الله بدری، سرپرست وزارت معادن و نفت طالبان گفت که سطح زندگی مردم باید بهتر شود تا مجبور نشوند برای کار به بیرون از کشور بروند.

پیشنهاد:   سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری تاجران افغان بر صنعت نفت و گاز افغانستان

وی ادامه داد: استخراج معادن می تواند زمینه کار را برای مردم فراهم کند. سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند تا زمینه کار فراهم شود.‌

در نهایت بدری گفت: در آینده نزدیک کار معدن مس عینک و پروژه تاپی آغاز می‌شود که زمینه کار برای هزاران نفر در کشور فراهم خواهد شد.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان هم در کنفرانس ملی کار گفته که به یک هزار شرکت صنعتی تولیدی مجوز اعطا شده است که زمینه اشتغال هزاران افغان را فراهم کرده است.

دلاور پیش‌تر گفت:هیچ مانعی در راه اجرای پروژه «تاپی» در افغانستان وجود ندارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30055

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *