پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

عربستان دیگر به پاکستان نفت خام نمی‌فروشد

به گزارش ایراف، عربستان در سال‌های 1998 ، 2014 و 2019 میلادی به پاکستان برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و کمبود منابع ارزی و مالی میلیاردها دلار نفت را به صورت قرض فروخته بود، اما پاکستان نتوانست به تعهدات خود عمل کرده پول نفت فروخته شده را پس بدهد در نتیجه عربستان نیز از دریافت بخش زیادی از آن صرف نظر کرد.

ظاهراً عربستان در برابر این توافقات هیچ درخواستی از پاکستان نمی‌کند، اما پاکستان به دلیل داشتن ارتش قوی در جهان اسلام برای عربستان دارای اهمیت زیادی است.

از سوی دیگر دولت پاکستان در سال مالی جاری باید 20 میلیارد دلار بدهی‌های خارجی خود را پرداخت کند و دولت تصمیم گرفته است، برای تعویق پرداخت 10 میلیارد دلار از این بدهی‌ها به عربستان و چین با این دولت‌ها وارد مذاکره شود.

این رویکرد در حالی است که چند سال پیش پاکستان از ورود به مرحله‌ای تعیین کننده برای نهایی کردن قرارداد ۱۴ میلیارد دلاری ساخت پالایشگاه نفتی مدرن با حضور شرکت دولتی آرامکو عربستان و چند کشور عربی حوزه خلیج فارس خبر داد، طرحی که بارها از سوی ولیعهد سعودی به اسلام‌آباد پیشنهاد شد، اما پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته بود.

با این حال روابط عربستان و پاکستان گستردگی خاص خود را دارد. ا‌وایل سال شمسی رفت و آمدهای دیپلماتیک بین دو کشور صورت گرفت.

در نتیجه این سفرها، عربستان متعهد به ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در فاز اول شد. عربستان قصد دارد در پنج سال آینده ۲۵ میلیارد دلار در پاکستان سرمایه‌گذاری کند.

پیشنهاد:   حمایت از بخش خصوصی برای جلوگیری از «سقوط اقتصادی» افغانستان

پاکستان شرایط اقتصادی خوبی را در سال‌های اخیر تجربه نکرده است. از این رو نیاز زیادی به کمک کشورهای عربی دارد.

از سوی دیگر پاکستان همیشه با کشورهای عربی روابط خوبی داشته است و سعی دارد به شکلی این شرایط را ادامه دهد.

با این حال اعراب اهداف دیگری را در خصوص سرمایه‌گذاری در پاکستان دنبال می‌کنند. مخصوصاً عربستان که به دنبال استفاده از قدرت نظامی پاکستان برای پیشبرد اهداف امنیتی و راهبردی خود در رقابت منطقه‌ای است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31295

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *