دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در مراسم افتتاحیه کمیسیون عالی مبارزه با مواد مخدر افغانستان اظهار داشت: تهاجم آمریکا و ناتو به کشور سبب افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان شد.

به گفته وی در زمان اشغال، افغانستان ۹۰ درصد مواد مخدر جهان را تولید می‌کرد.

این مقام ارشد طالبان گفت که در بیست سال گذشته با هزینه کردن میلیون‌ها دلار در بخش مبارزه با مواد مخدر، باز هم شاهد افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان بودیم که با استقرار طالبان و همکاری مردم، کشت آن را در کشور به صفر نزدیک شده است.

در ادامه این نشست، سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان گفت: دستاوردهای وزارت کشور طالبان در امر مبارزه با مواد مخدر در مدت کم و نبود امکانات، بی‌سابقه است. 

همچنین محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع ملی طالبان نیز گفت که افتتاح این کمیسیون نشان می‌دهد که طالبان برای مبارزه با مواد مخدر اراده قوی دارد.

از سوی دیگر امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان در نشست افتتاح کمیسیون عالی مبارزه با مواد مخدر گفت: موضوع مواد مخدر جهانی است و برای جلوگیری از اضرار آن به ادامه چنین یک مبارزه قوی نیاز است. 

عبدالمنان عمری، وزیر کار و امور اجتماعی طالبان در این نشست گفت: در هفت بخش کشور مراکز آموزش‌ حرفه‌ای برای معتادان ترک کرده فعال می‌شود.

رهبر طالبان در اپریل ۲۰۲۲ اعلام کرد که کشت، تولید، قاچاق، تجارت و مصرف تمامی مواد مخدر در افغانستان ممنوع است.

طالبان در سومین نشست دوحه از جامعه جهانی خواستند که در زمینه کشت بدیل مواد مخدر با این گروه همکاری کند.

اما سازمان ملل متحد گزارش داده است با آن که بارها به طالبان تاکید شده که از کشت و تولید موادمخدر جلوگیری کند اما هنوز هم ذخایر بزرگ تریاک در افغانستان وجود دارد.

این گزارش سازمان ملل در حالی منتشر می‌شود که شماری از مقامات هندی گفته‌اند که اکثر مواد مخدر قاچاق شده به هند از افغانستان می‌آید. این مورد در پاکستان و ایران نیز دیده می‌شود.

همچنین کشورهای همسایه افغانستان بارها از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و قاچاقچیان مواد مخدر را در مرز ها بازداشت کرده‌‌اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34666

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *