طرح ۵ ساله طالبان برای کشت جایگزین خشخاش-ایراف نیوز

به گزارش ایراف، این وزارت گفته که این طرح شامل اجرای پروژه‌های معیشت جایگزین برای تقویت و همکاری اقتصادی کشاورزان، کاهش و محو کشت خشخاش و تشویق کشاورزان به کشت محصولات مشروع و متنوع است.

نصرت‌الله طلحه، رئیس عمومی آزمایشگاه تحقیقات وزارت زراعت طالبان مسئول این کمیته تعیین شده است.

براساس فرمانی منسوب به ملا هبت‌‌الله، رهبر طالبان، طرح پنج‌ساله معیشت جایگزین را به منظور معرفی جایگزین‌های کشت خشخاش برای کشاورزان تصویب شده است.

پیش از این وزارت کشور طالبان اعلام کرد که مواد مخدر در افغانستان ریشه‌کن شده و تهدیدی برای کشورهای جهان نیست.

این وزارت از سازمان‌های بین‌المللی خواسته است تا امکانات معیشت را برای کشاورزان افغان فراهم کنند.

سازمان ملل در آخرین گزارش خود گفته است با این که میزان کشت خشخاش در افغانستان کاهش یافته اما به همان میزان تولید موادمخدر صنعتی به خصوص شیشه افزایش یافته است.

با این حال چندی قبل نیز سرهنگ محمد محمودی، فرمانده هنگ مرزی تایباد گفته بود: هفت قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد خراسان رضوی در حین کنترل مسافران ورودی به کشور دستگیر شدند.

وی افزود: مرزبانان هنگ تایباد در ایست و بازرسی ۱۷ شهریور حین کنترل مسافران ورودی به کشور از هفت قاچاقچی مواد مخدر بیش از پنج کیلوگرم مواد مخدر بلعی و همچنین جاساز شده در کفش‌هایشان کشف کردند.

محمودی بیان کرد: در این عملیات مرزبانان هنگ تایباد پنج تبعه کشور افغانستان را که به صورت غیرقانونی قصد ورود به کشور را داشتند، دستگیر و در بازرسی از آنها ۳۰۶ بسته آب بندی شده به وزن چهار کیلو و ۳۰۰ گرم مواد مخدر از نوع تریاک و هرویین پودری بلعی کشف کردند.

پیشنهاد:   رایزنی افغانستان و سازمان ملل درباره حمایت از کشاورزی

فرمانده هنگ مرزی تایباد ادامه داد: مرزبانان هنگ در عملیات دیگری ۲ قاچاقچی مواد مخدر نیز که یک کیلوگرم مواد مخدر تریاک و حشیش را ماهرانه در کفش‌های خود جاساز کرده بودند، دستگیر شدند. این قاچاقچیان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

از سوی دیگر سردار احمدعلی گودرزی افزود: مرزبانان هنگ مرزی میرجاوه با اشراف اطلاعاتی و رصد تحرکات در مناطق مرزی، به سرنخ‌هایی از قصد عناصر متجاوز مسلح و قاچاقچیان موادمخدر برای ورود به خاک کشور در منطقه مرزی استان سیستان و بلوچستان دست پیدا کردند که در همین راستا با برنامه‌ریزی دقیق عملیاتی، تشدید اقدامات کنترلی را در دستورکار خود قرار دادند.

وی بیان کرد: قاچاقچیان که قصد داشتند موادمخدر را در فرصتی مناسب وارد کشور کنند، به محض مشاهده مرزبانان و به علت حجم زیاد آتش آنان، زمین گیر شده و خود را تسلیم مأموران کردند.

در این درگیری مرزبانان ضمن دستگیری سه قاچاقچی مسلح، مقدار ۵۸۱ کیلوگرم انواع مواد افیونی شامل ۲۵۳ کیلوگرم مرفین، ۹۸ کیلوگرم شیشه، ۳۵ کیلوگرم هروئین و ۱۹۵ کیلوگرم تریاک را کشف و ضبط کردند.

گودرزی با بیان اینکه تحقیقات تکمیلی در خصوص این پرونده درحال انجام است، گفت: برای سه متهم دستگیرشده نیز پرونده‌ای تشکیل شده و آنان برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شدند.

همچنین در هفته‌های گذشته رادیوی دولتی پاکستان گزارش داد که نیروهای مرزی ایالت بلوچستان صدها بسته حاوی مواد مخدر شیشه و تریاک را در مرز با افغانستان کشف و ضبط کردند.

ارزش این محموله‌های مواد مخدر بیش از ۳۴۰ میلیون روپیه تخمین زده شده است.

پیشنهاد:   ایران؛ ادعای طالبان درباره ‌‌پایان کشت خشخاش در افغانستان را رد کرد

گفته شده این محموله‌ها در عملیاتی در منطقه نوکندی بلوچستان به دست آمده است.

بسیاری از کشورهای همسایه افغانستان بخصوص آسیای مرکزی از ادامه قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهایشان نگران‌ هستند. نگرانی‌ها در خصوص موضوع مواد مخدر در افغانستان هنوز وجود دارد و جامعه جهانی و ایران نگران این بحران هستند.

مجاهد در این زمینه گفت مبارزه با قاچاق مواد مخدر «بسیار گسترده» است اما هنوز کاملاً موفق نشده‌ایم.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28122

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *