دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان در دیدار با عبدالله سرحدی، والی بامیان پیرامون اجرای پروژه‌های بنیادی و توسعه‌ای در این ولایت، گفت‌وگو کرده است.

والی بامیان در این دیدار گفته است که در زمینه اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در این ولایت در دولت پیشین ( دوره جمهوریت) توجه نشده و مردم بامیان از پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای محروم بوده‌اند.

از سوی دیگر، سرپرست وزارت اقتصاد طالبان گفته که این وزارتخانه روی اجرای پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای در ولایت بامیان تمرکز می‌‌کند تا با اجرای این پروژه‌ها مشکلات مردم حل شود.

چندی قبل هم هدایت‌الله بدری، سرپرست وزارت معادن و نفت طالبان از معدن شهرستان یکاولنگ ولایت بامیان بازدید کرده است.

وزارت معادن و نفت طالبان اعلام کرده بود که هدایت الله بدری در یک سفر کاری از معدن سرب و جست «گنده کوتل» شهرستان یکاولنگ ولایت بامیان دیدن کرده است.

سرپرست وزارت معادن و نفت ضمن بازدید از پروژه‌های کاری این معدن مشکلات و پیشنهادات مسئولان و شرکت قراردادی این معادن را شنید. همچنین وی از معدن آهن سیاه دره شهرستان یکاولنگ نیز دیدن کرد.

ولایت بامیان در افغانستان یکی از مناطق مهم از نظر منابع معدنی و جاذبه‌های توریستی است. این ولایت در مرکز افغانستان قرار دارد و به خاطر زیبایی‌های طبیعی و تاریخی‌اش شناخته شده است.

بامیان دارای ذخایر غنی از ذغال سنگ است که در منطقه دره‌صوف و مناطق اطراف آن یافت می‌شود. این منابع برای تامین انرژی در داخل افغانستان اهمیت دارند. در بامیان ذخایر مس و آهن نیز وجود دارد که هنوز به‌طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند. این منابع می‌توانند در صورت استخراج صحیح، نقش مهمی در اقتصاد محلی و ملی داشته باشند.

پیشنهاد:   قانون کار افغانستان تغییر کرد؛ انتقاد از تحریم‌‌های خارجی بر مردم افغانستان و طالبان

بامیان همچنین به خاطر وجود معادن لاجورد در منطقه شهدا و مناطق همجوار معروف است. لاجورد یکی از سنگ‌های قیمتی است که از زمان‌های قدیم در افغانستان استخراج می‌شده است. این ولایت دارای معادن سنگ مرمر و گرانیت است که برای صنایع ساختمانی و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بامیان با این منابع معدنی و جاذبه‌های توریستی، ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی و گردشگری دارد و می‌تواند یکی از مراکز مهم جذب سرمایه‌گذاری در افغانستان باشد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33574

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *